היהודי המורד

בחנוכה אנחנו מוקירים את מרד המכבים, וזה זמן מעולה לבקר בתערוכה שכולה מחווה לאחד המורדים הגדולים של המאה ה-20

בוב דילן אינפרה אדום, וודסטוק, ניו יורק, צילום: אליוט לנדי
בוב דילן אינפרה אדום, וודסטוק, ניו יורק, צילום: אליוט לנדי (© הזכויות שמורות ללנדי-בית התפוצות)

"דרככם הישנה כבר בלתה והזקינה

ואם לא תעזרו לסלול חדשה

פנו את הדרך

כי הזמנים משתנים כל הזמן"

(The Times They Are a-Changin', 1964)

 

בחג החנוכה אנחנו מזכירים את המכבים, שלא קיבלו את התכתיבים שהטיל עליהם השלטון, ויצאו למרד נגד המעצמה הסלווקית הגדולה. זה זמן מצוין לבקר במוזיאון בית התפוצות בתערוכה שעושה כבוד לאחד המורדים הגדולים של המאה ה-20: מוזיקאי, שהוגדר על ידי מגזין "טיים" כאחד האנשים החשובים של המאה ה-20 וזוכה טרי של פרס נובל לספרות – בוב דילן.

 

דילן המהפכן והמורד

"הוא נולד עם נחש באגרופו בזמן סערת הוריקן" (Jokerman, 1983)

 

שבתאי זיסל צימרמן, הידוע גם בשם רוברט צימרמן, נולד ב-27 במאי 1941 בדולות' – עיר קטנה במינסוטה, ארה"ב, למשפחה יהודית שמוצאה ממזרח אירופה. הפרסונה הציבורית הקרויה בוב דילן נולדה בסוף שנות החמישים. אגדות רבות נרקמו סביב שורשי זהותו של איש המסתורין. אף שידוע היכן נולד, יש המאמינים שגדל באזור "כביש הבלוז", הלוא הוא הכביש המהיר מס' 61, שחוצה את מרכז ארה"ב מלואיזיאנה שבדרום ועד למינסוטה בצפון. אחרים מעדיפים להאמין שאביו היה זמר הפולק הנודע וודי גאת'רי, אף שייתכן כי מעורבים בסיפור גם אבות רבים אחרים.

.

בקיץ של שנת 1965, בעיר ניופורט, נפל דבר. בצהרי ה-24 ביולי הופיע דילן על הבמה בפסטיבל מוזיקת פולק. ההופעה משכה אליה את כל באי הפסטיבל, וכל יתר אירועי הפסטיבל בוטלו. למחרת, בליל ה-25 ביולי, עלה דילן על הבמה המרכזית. הוא היה לבוש ככוכב פופ וחמוש בגיטרה חשמלית ובלהקה חשמלית, שהרכיב אד-הוק לילה קודם לכן. זו היתה קפיצה נחשונית אל תהום ענק. עם להקת רוק וטקסטים שלא מחויבים לשום דבר ולאף אחד פרט לו עצמו, דילן שבר את כל המסורות האקוסטיות של הפסטיבל. קהל הפולק המסורתי שרק לו שריקות בוז מחרישות אוזניים, אך דילן רק הגביר את הווליום. דילן חישמל את שירי העם. נמאס לו לשיר על הזמנים המשתנים, והוא החליט לשנות אותם בעצמו.

 

יצירתו של דילן מחברת שני עולמות מוסיקליים. האחד הוא "העולם הישן" שלתוכו גדל – עולמה של מוסיקת הפולק המסורתית. זהו עולם שהמוסיקה משרתת בו את הפואטיקה המילולית העמוקה והמורכבת. העולם השני הוא עולמה של מוסיקת הרוק'נרול החשמלית, הבועטת והמרדנית.

 

הרגע שבו השכיל דילן למזג בין שתי הדרכים והתיך את הפואטיקה ואת החשמל לכדי יצירה אחת – היה נקודת המפנה שבזכותה הפך הרוק'נרול לַמוסיקה העממית (הפולק) של המאה העשרים.

 

אתם מוזמנים לבקר בתערוכה "FOREVER YOUNG - 75 שנה לבוב דילן" בבית התפוצות. את התערוכה אצרו אמיתי אחימן ואסף גלאי, עם ניהול אומנותי של  יואב קוטנר. בואו ללמוד ולחוות את דמותו החידתית של בוב דילן באמצעות סרטים, צילומים, דימויים, כרזות, מוצגים והרבה הרבה מוסיקה.

 

סטודנטים ואנשי סגל של אוניברסיטת תל אביב נהנים מכניסה למוזיאון ב50% הנחה.

 

בוב דילן, עטיפת התקליט 'נשוויל סקייליין', וודסטוק, ניו יורק, 1969, צילום: אליוט לנדי (© הזכויות שמורות ללנדי-בית התפוצות)

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>