מציאות מעורבת: יהודים וערבים בישראל - המחזות הזוכים של תחרות קרן ארדיטי לשנת תש"ף

במקום הראשון בתחרות - המחזה 'אנטייטלד' של כרמית דגני

30 דצמבר 2019
זוכות תחרות קרן ארדיטי תש"ף, עם פרופ' רענן ריין (מימין) ומר מטין ארדיטי (צילום חן גלילי)
זוכות תחרות קרן ארדיטי תש"ף, עם פרופ' רענן ריין (מימין) ומר מטין ארדיטי (צילום חן גלילי)

לאחרונה התקיים טקס חלוקת הפרסים לזוכי תחרות המחזות של קרן ארדיטי. זו השנה החמישית לקיומה של התחרות, הפתוחה בפני סטודנטים לתארים שונים מכלל הפקולטות והתחומים בשש האוניברסיטאות (תל אביב, בן גוריון, העברית, בר אילן, חיפה והפתוחה), והשנה השלישית שבה התבקשו המתמודדים להגיש לשיפוט מחזות קצרים, ולא סיפורים קצרים כמו בשנים שעברו, על יחסי יהודים-ערבים - נושא שתופס מקום כה מרכזי בחברה הישראלית. התחרות השנה היא פרי שיתוף פעולה בין משרד סגן נשיא האוניברסיטה והחוג לאמנות התיאטרון, בחסות קרן ארדיטי לדיאלוג בין-תרבותי. חבר השופטים בחר בשלושה מחזות זוכים:

 

במקום הראשון זכה המחזה "אנטייטלד", מאת כרמית דגני

כרמית בת 27, גרה בבית שערים, בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה וספרות אנגלית באוניברסיטת חיפה, סטודנטית לתואר שני בספרות אנגלית באוניברסיטת חיפה, עובדת ככותבת תוכן ומתרגמת. המחזה עוסק במפגש אינטימי בין שני בני אדם ובמורכבות שעולה מתוכו. במרחב שבין אובדן וזהות, משיכה ודחייה, אחדות ופירוד, ובקשר בין הרצון שלנו לקבל את עצמנו באופן עמוק, לבין היכולת שלנו לאהוב את האחר.

 

שם המחזה, 'אנטייטלד', הכתוב בעברית אך הינו למעשה באנגלית, מהווה בו זמנית גם שם של היצירה וגם לא-שם שלה. תעתוע זה אופייני גם לדמויות עצמן, שמערכת היחסים ביניהן נתקלת במחסומי השפה, בהגדרות מילוליות, ובזהויות מקובעות. וועדת הפרס מצאה כי המחזאית השכילה לייצר עולם חי, עשיר ואמין של צעירים בתרבות העכשווית, ודרכו לחשוב מחדש ברגישות על האפשרויות והקשיים שבחיים ביחד בין ערבים ליהודים.

 

את הקריאה ביימה כרמל כהן, תלמידת תואר ראשון בבימוי בחוג לאמנות התיאטרון, ומשתתפים בה תלמידי התוכנית למצטיינים במשחק בחוג לאמנות התיאטרון – ליהי זקס, וואל חמדון וענבר שנקמן.

 

מתוך 'אנטייטלד'. צילום: חן גלילי

 

במקום השני זכה המחזה "אנחנו זוכרים: אוטוביוגרפיה", מאת רותם בכר

רותם ילידת 1971, גדלה בקבוץ שריד, בעלת שני תארים בחינוך מסמינר הקיבוצים. כיום דוקטורנטית במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בר אילן, ועוסקת בעיצוב, בכתיבה ובאומנות.

 

"נולדתי בדיוק בשעה שהירח הוסתר בענן כחול. גדלתי. למדתי דברים על הבשר, הבנתי דברים מהאור, ראיתי את כל היופי הזה וכל כך הרבה מים, את כל האופל הזה והמים. המחזה עוסק באופן שבו אנו זוכרים את הראשית. בראשית האדמה הופכת לגוף. הגוף הופך למים. אנו זוכרים את האור בוקע מהתוהו. אנו זוכרים שנבראנו כאן מהאדמה הזאת. מהחיטה הזאת. מהנוף הזה. מהכרמים, מהמטעים ומהפריחות. אנו זוכרים את הקולות מעדן מצטלצלים באלפי רקיעים".

 

'אנחנו זוכרים' הוא מחזה פיוטי ואניגמטי, המציג דינמיקה בין שלוש דמויות - שתיים מהן מייצגות את שני הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, בעוד השלישית מערערת את החלוקות החדות של זהות ושייכות. זהו מחזה עשיר ומורכב, המציע נקודת מבט לא שגרתית על מציאות חיינו, באמצעות דימויים מילוליים וחזותיים מקוריים, ותוך נגיעה עדינה בשאלות כואבות של זיכרון וטראומה. וועדת הפרס מצאה כי הן מצד התוכן שלו והן מצד השפה הדרמטית והבימתית שלו, 'אנחנו זוכרים' הוא יצירה ייחודית, אמיצה ומעוררת מחשבה.

 

את הקריאה של 'אנחנו זוכרים' ביים גיא ישראלי, תלמיד תואר ראשון בבימוי בחוג לאמנות התיאטרון, ומשתתפים בה תלמידי התוכנית למצטיינים במשחק בחוג לאמנות התיאטרון - סאאד ברהום, ענבר נווה ומריו-רמי סלמאן.

 

מתוך 'אנחנו זוכרים: אוטוביוגרפיה'. צילום: חן גלילי

 

במקום השלישי זכה המחזה "תקועים", מאת עדי ברודסקי

עדי בת 35, נשואה באושר ואמא לשני בנים. גרה בחיפה. היא רכזת מגמת תיאטרון, בימאית, מחזאית ויוצרת. למדה משחק בבית הספר למשחק ''גודמן'' בבאר שבע, ובימוי והוראת תיאטרון בסמינר הקיבוצים. כיום היא נמצאת בשלבי סיום תואר שני בלימודי תרבות באוניברסיטת חיפה.

 

עדי עוסקת בתיאטרון, בתרבות ובחינוך וחוקרת השפעות של תרבות ומוסיקה פופולרית על החברה. 'תקועים' הוא מחזה קומי, המתאר מפגש מיוחד בין דני ומיכל העומדים בפקק תנועה, בדרכם לטקס סיום התואר של בנם, לבין מחמד. פקק התנועה הלחוץ והאלים חושף את הגזענות, את הדעות הקדומות ואת האתגרים הקיימים בחברה הישראלית. המפגש הטעון יחשוף סודות מהעבר ויגלה פרטים מפתיעים על הדמויות. 

 

את 'תקועים' ביימה ריקי אסור, תלמידת תואר ראשון בבימוי בחוג לאמנות התיאטרון, ובקריאה משתתפים תלמידי התוכנית למצטיינים במשחק בחוג לאמנות התיאטרון – הדס אפל, איתמר ברפמן ומריו-רמי סלמאן.

 

מתוך 'תקועים'. צילום: חן גלילי

 

באירוע חולקו הפרסים למחזאיות, והמחזות עצמם הוצגו בפורמט של קריאה מבוימת, בבימוי ובהשתתפות סטודנטים וסטודנטיות מהחוג לאמנות התיאטרון.

 

לדברי פרופ' רענן ריין, סגן נשיא אוניברסיטת תל אביב, "מוסד מחקר מוביל מסוגו כאוניברסיטת תל אביב, חשוב שיתאפיין גם במחויבות תרבותית וחברתית. תחרות זו, שיש בה חשיבות מרובה בימים אלו שבהם השיח הציבורי מתאפיין במידה של קסנופוביה וגזענות, מביאה לידי ביטוי את אופייה הפלורליסטי של האוניברסיטה ואת החשיבות שהיא מעניקה לצורך בהכרת ה"אחר".

 

טקס חלוקת הפרסים בתחרות ארדיטי לשנת תש"ף

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>