ניצני השלום עם מרוקו

לראשונה, רומן ישראלי תורגם לערבית-מרוקאית ויימכר בחנויות הספרים במרוקו

19 ינואר 2021
מתוך כריכת הספר: "נערה בחולצה כחולה" מאת פרופ' גבריאל בן שמחון
מתוך כריכת הספר: "נערה בחולצה כחולה" מאת פרופ' גבריאל בן שמחון

הישג מרשים לפרופ' גבריאל בן שמחון מביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב, שהרומן שלו "נערה בחולצה כחולה" תורגם החודש לערבית-מרוקאית. זוהי למעשה הפעם הראשונה שבה רומן ישראלי מתורגם לערבית במרוקו.

 

הרומן שיצא בהוצאת "ידיעות ספרים" ב-2013, מגולל סיפור אהבה בין נער עולה ממרוקו לבין צברית המאוהבת בניצול שואה, על רקע שנותיה הראשונות של מדינת ישראל והעלייה הגדולה ממרוקו. הספר נבחר לתרגום על ידי פרופ' מוחמד אלמדלאווי מאוניברסיטת רבט, שמלווה וחוקר שנים רבות את יצירתו של בן שמחון בספרות ובתיאטרון ותורגם על ידי תלמידו ד"ר עיאשי אלאדראווי.

 

פרופ' בן שמחון, יליד מרוקו מספר: "גדלתי בעיר צפרו במרוקו ועליתי לישראל בגיל 10. כאיש אקדמיה חקרתי רבות את התרבות המרוקאית ותמיד הייתה לי פינה חמה בלב לעושר ולרב גוניות המאפיינת את התרבות המרוקאית. כיהודי-מרוקאי, אני מרגיש שהגשמתי חלום, העובדה שהיצירות שלי נקראות בעיר הולדתי זו גאווה גדולה עבורי. בקרוב אמור לעלות גם המחזה שלי "מלך מרוקאי" בתיאטרון הלאומי מוחמד החמישי ברבט, ואני מקווה שבעקבות הסכמי השלום יתורגמו למרוקאית רומנים של סופרים ישראלים נוספים".

 

פרופ' אייל זיסר, סגן הרקטור באוניברסיטת תל אביב ומומחה לענייני המזרח התיכון, מוסיף: "אנו עדים לאחרונה לעניין הגובר שיש בעולם הערבי בישראל ובתרבותה, ובפרט ביהודים יוצאי מדינות ערב. ראינו זאת במצרים ובמדינות נוספות במזרח התיכון. גלי העלייה למדינת ישראל וההגירה ממדינות ערב של הקהילות היהודיות שחיו בהן למעלה מאלף שנה היוו שלב ראשון בתהליך של שקיעה ומצוקה כלכלית במדינות אלו. ועל כן, אין זה מפליא שאנחנו רואים, על רקע הסכמי הנורמליזציה, ביטויים לגעגועים אל העבר שבו יהודים ומוסלמים חיו יחד. מבחינה זו תרגום הספר של פרופ' בן שמחון לערבית מרוקאית הוא נדבך נוסף בקירוב הלבבות המחודש".

 

כריכת הספר: "נערה בחולצה כחולה" מאת פרופ' גבריאל בן שמחון

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>