מסכמים חמש שנות כהונה של פרופ' ירון עוז כרקטור אוניברסיטת תל אביב

בשנים אלו קידם וחיזק פרופ' עוז את עוצמתה של האוניברסיטה

01 נובמבר 2020

פרופ' ירון עוז סיים תקופת כהונה בת חמש שנים כרקטור אוניברסיטת תל אביב, שנים מלאות באתגרים אקדמיים. בשנים אלו קידם הרקטור וחיזק את עוצמתה של האוניברסיטה על בסיס של מצוינות אקדמית ואיתנות מבנית וכלכלית. בהנהגתו השכילה האוניברסיטה להבין ולממש את הפוטנציאל שמהפכת המידע מזמנת לכולנו. פרופ' עוז נטל על עצמו להוביל את אוניברסיטת תל אביב למסלול הנכון, לזהות את ההזדמנויות ולפעול בחוכמה, במהירות וביעילות להשגת היעדים הנדרשים. היה לו ברור כי המשימה תושג בזכות שימור וטיפוח המצוינות האקדמית של חברי הסגל, של היחידות האקדמיות ושל האוניברסיטה כולה.

 

הובלת האוניברסיטה למצוינות בגיוס ובקידום חברי סגל אקדמי

מהלך משמעותי שהוביל הרקטור היה קביעת קריטריונים לגיוס חברי סגל אקדמי חדשים, התאמתם לשונות בין הדיסציפלינות והטמעתם באוניברסיטה כולה, וכן קביעת קריטריונים ברורים למתן קביעות ולהעלאה בדרגה של חברי הסגל האקדמי ויישומם. קריטריונים אלו, המבוססים על הישגים במחקר: פרסומים, מענקי מחקר, נִראוּת בינלאומית, וכן על הישגים בהוראה ובגילוי מנהיגות אקדמית, היו ידועים בעבר, אך לא הכתיבו בפועל את תהליכי הקידום. שינוי זה, שבוצע לראשונה בישראל באוניברסיטת תל אביב, יצר מפנה דרמטי בתפיסת הקידום והמצוינות של הסגל האקדמי ותרגם את אסטרטגיית המצוינות האקדמית לתהליכי יסוד, שהשפיעו באופן מובהק על מדדי המחקר ועל מעמדה של האוניברסיטה.

 

המחקר כמנוע הצמיחה של האוניברסיטה

במהלך כהונתו של פרופ' עוז גדלה משמעותית תפוקת המחקר של האוניברסיטה, תוצאה ישירה של עלייה בשיעור הפרסומים ובשיעור הגשות הצעות מחקר וזכייה בהן. אין מדובר רק בתרומה לכלכלת האוניברסיטה, אלא קודם כול למצוינותה האקדמית, שהרי המאמרים המדעיים והזכייה בקרנות מחקר הינם ביטוי ברור בראש ובראשונה למצוינות ולהכרה במצוינות זו. הגשת הצעות מחקר הפכה להיות בבחינת מובן מאליו לאנשי הקמפוס, ואף תנאי להתקדמות אישית ומקצועית.

 

חוויית למידה – Student Experience

פרופ' עוז כונן מהלך להבטחת מימוש החזון שחוויית הלמידה באוניברסיטה תהיה שונה ומאתגרת. הוא הגדיר מינוי חדש של דקאנית ללמידה חדשנית, שתפקידה לכוון ולסנכרן את הפעילות הרבה המתנהלת בקמפוס בתחום זה. מחשבה ניכרת הושקעה בהבנת השינויים הקוגניטיביים של אוכלוסיית הלומדים ובהתאמת מתודות הלמידה אליהם, זאת במסגרת למידה מבוססת ידע בתחום מדעי המוח במסגרת Minducate בבית הספר סגול למדעי המוח. מעבר לכך – אוניברסיטת תל אביב השכילה להגיע מוכנה לעידן הקורונה אשר האיץ במידה רבה את השינוי.

 

גיוון ורב תרבותיות

פרופ' עוז האמין בחשיבות העצומה שיש למגוון ולרב-תרבותיות של ההון האנושי בקמפוס. הוא הביא להגדלת מספר הסטודנטים מהחברה החרדית, מהחברה הערבית, מאזורי הפריפריה ומקרב אוכלוסיות מיוחדות. קליטות של אנשי סגל אקדמי היו מגוונות יותר, וכללו בין היתר מספר ניכר של נשות סגל במקצועות המדעים המדויקים וההנדסה. הוא גם האמין שדרכי הקבלה הרגילות ללימודים באוניברסיטה מחמיצות אוכלוסייה מוכשרת, ולכן הנהיג דרכי קבלה נוספות ללימודים באוניברסיטה, המבוססות על קורסים מקוונים במקום המבחן הפסיכומטרי.

 

השפעה ומעורבות בקהילה

פרופ' ירון עוז קידם מהלכים לחיזוק תפקידה החברתי של האקדמיה. הוא תמך בהקמה של תשתיות ארגוניות פורצות דרך ומובילות בתחומן, ופעל להטמיע את התחום ב-DNA של האוניברסיטה. תוכנית "מתחברים פלוס" למשל הינה תשתית אקדמית, המאפשרת לחוקרים ולחוקרות מצוינים לחבר בין ידע אקדמי עדכני לבין צרכים חברתיים וסביבתיים אקטואליים.

 

כרקטור הוא הוביל מהלך פנים ארגוני ייחודי למיקוד ההשקעות החברתיות של האוניברסיטה בנושאים שבהם למעורבות האוניברסיטה יש יתרון יחסי. במסגרת זו הוקמה מועצה מגוונת שהורכבה מ-130 חברים המייצגים את קהילת הקמפוס על גווניה, אשר גיבשה מתווה למיקוד ערוצי ההשפעה של האוניברסיטה, המבוססים על מעמדה החברתי המיוחד ועל ההון האנושי האיכותי המרכיב אותה.  

 

מדעי הרוח

פרופ' עוז מאמין כי מדעי הרוח הם נשמת אפה של האוניברסיטה, ושילובם עם המדעים האחרים הוא הבסיס לעוצמתה. למדעי הרוח יש תפקיד מרכזי בהובלת השינויים בעשור הקרוב, ואנשי מדעי הרוח הופכים שותפים מלאים בחינוך כלל הסטודנטים בקמפוס. הרקטור פעל להתאמת תוכניות הלימוד במדעי הרוח למציאות המשתנה, באופן שיעניקו חינוך בסיסי במדעי הרוח לכלל הקמפוס.

 

בחזונו רואה פרופ' עוז כיצד סטודנטים ממדעי הרוח ישתפו פעולה עם סטודנטים מהנדסה בלמידה המבוססת על פרויקט, וכיצד חוקרים ממדעי הרוח יהוו חלק בלתי נפרד ממרכזי מחקר טכנולוגיים, זאת משום שהוא מאמין כי זהו הבסיס לכל מחקר עתידי, שמטרתו שיפור פני האנושות. 

 

בינלאומיות

פרופ' עוז  פעל כדי להבטיח שאוניברסיטת תל אביב תהיה שחקנית מובילה בזירה הבינלאומית. הוא יזם וטיפח שותפויות אסטרטגיות במחקר ובהוראה עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר מובילים בעולם, בתחומים הפרוסים על ספקטרום רחב – מן המדעים המדויקים ועד מדעי הרוח. במסגרת המרכז למדע וטכנולוגיה קוונטיים שיזם, הוא בנה שותפויות אסטרטגיות עם מוסדות בחזית המחקר בתחום באירופה, באסיה ובארה״ב.

 

לסיום - פרופ' עוז מבקש להודות לכל עמיתיו ושותפיו לדרך, ומאחל שנה טובה והמשך הצלחה לאוניברסיטת תל אביב כמוסד מוביל במפת ההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>