ארכיאולוגים ליום אחד

נעלנו נעליים גבוהות והדרמנו עד מצדה כדי לחוות איך זה באמת להיות ארכיאולוג

ארכיאולוגיה (על פי ויקיפדיה):

"מיוונית עתיקה. ארכיוס - "עתיק", ולוגיה - "תורה". ארכיאולוגיה היא התחום המדעי החוקר את עברה של התרבות האנושית על ידי מציאה, תיעוד וניתוח של מידע חומרי וסביבתי. הנתונים שנאספים הם אדריכלות, כלים וחפצים, כמו גם שרידי אנשים, שרידי בעלי חיים וצמחים, ועוד. מטרתה של הארכיאולוגיה היא תיעוד והסבר של מקורות התרבות האנושית והתפתחותה, היסטוריית התרבות, ההתנהגות האנושית והאקולוגיה האנושית."

 

התיאור הזה אמנם מעניין, אבל לא מסביר מה עושה ארכיאולוג. מבלה את ימיו בחפירה באדמה? יושב בספרייה או מול מחשב? או בכלל מסתובב בעולם עם לסו וכובע קאובוי כמו אינדיאנה ג'ונס? יצאנו לשטח, לחפירה של החוג לארכיאולוגיה באחד מהאתרים ההיסטוריים המפורסמים בעולם – מצדה, כדי לבדוק את זה בשבילכם.

 

בתמונה: ארכיאולוג

 

7:00 ארוחת בוקר משותפת

אמנם הרגע התעוררנו, אבל האווירה מסביב חייכנית והשיחה קולחת ומתנהלת בכמה שפות. המשלחת, של כ-50 איש, מורכבת מחוקרים מהחוג לארכיאולוגיה, סטודנטים לתארים מתקדמים, סטודנטים לתואר ראשון, כולל סטודנטים מהתכנית הבינלאומית ומתנדבים מכל העולם. בראש משלחת החפירה עומד ד"ר גיא שטיבל, שכבר כמה שנים חוקר את אתר מצדה ואת הסיפור המרתק שמתקשר אליו. "אין הרבה תחומי מחקר שבהם סטודנטים לתואר ראשון נחשפים ישר לליבת המחקר." אומר ד"ר שטיבל. "אצלנו במשלחת יש גם סטודנטים שסיימו רק סמסטר אחד של לימודים – והם כבר משתתפים בחפירה באחד האתרים הארכיאולוגים הכי מעניינים בעולם"

 

8:00 מחכים לרכבל הראשון שיעלה אותנו אל פסגת המצדה. הנוף בדרך מרהיב.

 

 

8:15 מתחילים לעבוד

המשלחת מחולקת למספר שטחים, שעל כל שטח אחראי אחד או אחת מתלמידי המחקר בחוג שמהווים חלק מצוות המשלחת. נעמה ולצר, מנהלת שטח D ולקראת סיום המאסטר שלה בחוג, מסבירה קצת על התפקיד של מנהל השטח: "בחפירה ארכיאולוגית, למנהל שטח יש תפקיד כפול. עבור סטודנטים לתואר ראשון בארכיאולוגיה, השתתפות בחפירה לימודית היא חלק מהחובות האקדמיות שלהם. התפקיד של מנהלי השטח הוא אקדמי – להעביר הלאה את הידע לגבי מה עושים בחפירה ואיך מתנהל מחקר שטח בארכיאולוגיה. בנוסף, מנהל השטח אחראי גם על הצד המחקרי. חפירה תמיד יוצאת לדרך עם שאלת מחקר, שנקבעת על ידי החוקר המוביל את החפירה. היישום הוא בידי מנהלי השטחים – באיזה כלים משתמשים, רישום ותיעוד של ממצאים ועוד."

 

שטחD  בעבודה – אתר מצדה

 

8:00 – 15:00

עבודה אינטנסיבית בשטח עם הפסקות קצרות. חפירה, סינון של האדמה ומיון. כל כלי וחפץ מתויגים ונרשמים. הפתעה #1 (בשבילנו): הכמות הרבה של חרסים שמוצאים, בקלות יחסית ובעזרת חפירה קלה.

 

נעמה מצננת לנו קצת את ההתלהבות מהחרסים שמצאנו: "בחפירה ארכיאולוגית סביר שנמצא המון שברים של כלי חרס. מדובר בחפצים שאנשים משאירים מאחור, גם אם הם עוזבים את הבית. במקרה של מגורים או מבנים שננטשים, גם הבוזזים לא ממהרים לקחת כלי חרס. אלו כלים שבירים, שעשויים מחומר זול שיש בכל מקום – מאדמה. אין שום סיבה לקחת איתך כלי חרס אם אתה בורח מהבית. וכך, החרסים נשארים ויכולים לשמש למחקר אודות האנשים שחיו באתר - בעזרת שיטות מתקדמות אנחנו יכולים לנתח בדיוק רב מה הכילו כלי החרס. לדוגמא, אם הכילו שמן זית או יין, ניתן לדעת בדיוק היכן גודלו הענבים או הזיתים. אם החומר שממנו הכינו את החרס אינו מקומי, אפשר גם לדעת אילו קשרי מסחר היו לתושבי המקום. וכמובן שלעיתים אנחנו גם מצליחים להרכיב מחדש את החרסים ולראות איך נראו הכלים עצמם."

 

 

הפתעה #2  - מטבעות עתיקים שנמצאים בשטח A. הפעם לא רק אנחנו מתרגשים, והמטבעות מועברים ישירות לתיוג.

 

15:00 – 17:00 מקטלגים. מסדרים. לומדים.

ב-15:00 מפסיקים לעבור באתר ואנחנו על הרכבל בדרך למטה. הגוף והבגדים מכוסים בחול ובאדמה, והמחשבות היחידות הן על מקלחת ארוכה מאוד. אבל העבודה עדיין לא הסתיימה – השעות האלו מוקדשות למעבר ראשוני על הממצאים של אתמול, שעברו בבוקר שטיפה, וכעת יש לקטלג, לסדר, למיין ולהחליט מה בעל ערך מחקרי מספיק כדי לעשות את המסע חזרה אל החוג בתל אביב.

 

17:00 – 18:00 מקלחת! וגם כמה דקות חופשיות לעכל את כל החוויות שעברנו היום.

 

18:00 תדריך קבוצתי

מפני שהצטרפנו לחפירה ביום חמישי, זכינו לראות את התדריך השבועי שמעביר הצוות. כל מנהל שטח העביר מצגת שסקרה את העבודה השבועית באזור שלו, ההצלחות, הממצאים והאתגרים.

 

19:00 ארוחת ערב משותפת

 

20:00 מסיבה!

אי אפשר לסיים את השבוע בלי מסיבה, שכללה מפגש קבוצתי בדשא של האכסניה, שהתחיל בשיחה שבה חברי הצוות סיפרו אנקדוטות מחפירות שונות שבהן השתתפו, והסתיים במשחק פריזבי סוער.

 

22:00 מבחינתנו המסיבה רק התחילה, אבל חברי המשלחת המנוסים יותר גרשו אותנו למיטה. אחרי הכל, מחר נפגשים כבר בשעה 6:00 לשטוף חרסים.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>