על במת העולם

כשהבמה הופכת למוקד העניין בהפקות ענק, עיצוב הבמה הוא הכוכב הגדול של האירוע

עיצוב תפאורה ותאורה של במבי פרידמן להצגה 'אח יקר' בתיאטרון הקאמרי
עיצוב תפאורה ותאורה של במבי פרידמן להצגה 'אח יקר' בתיאטרון הקאמרי

עיצוב במה כבר מזמן חצה את גבולות התיאטרון, כשכל חברה היום בתחומי ההייטק, המסחר והתרבות מארגנת הפקות ענק של אירועים ותערוכות ומקימה מרכזי מבקרים מרשימים בסטנדרט בינלאומי. התוכנית למצטיינים בעיצוב במה, קולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב מציעה התמחות מקצועית ברמה הגבוהה ביותר בתחומים האלה. היא מתבססת על מגוון עשיר של נושאים עיוניים הנלמדים בפקולטה לאמנויות לצד פעילות הפקתית בפקולטה ומחוצה לה. בנוסף ללימודים מקיפים וידע נרחב בסביבה טכנולוגית-דיגיטלית, ישנו דגש על יצירתיות אישית, התפתחות והתמחות בפיתוח שפה אישית אסתטית. רוצה לדעת למה מעסיקים מחפשים את הבוגרים והבוגרות של המסלול לעיצוב במה באוניברסיטת תל אביב?

 

ההכשרה המקצועית הנרחבת הזאת, שאין כמותה בארץ, בתחומי התיאטרון, הקולנוע, הטלוויזיה והאופרה, פותחת בפני הבוגרות והבוגרים אופק תעסוקתי רחב, ועונה על צורך לאומי הנובע מביקוש לאנשי מקצוע הטובים ביותר בתחום. אז מה הופך מעצבות ומעצבי במה למצוינים ופעילים בתעשייה? שאלנו מנהל ומנהלת חברות הפקה מהגדולות בארץ מה הם מחפשים כשהם מחפשים מעצב/ת במה לאירוע שהם מפיקים?

 

אורלי רחמים, מנהלת חברת THINK - אירועי תוכן, שמתמחה בפיתוח והובלה של ועידות בינלאומיות, כנסים ואירועים

 

למה לדעתך מי שלומד/ת עיצוב במה יכול להצליח בתחום הפקות האירועים?

"אירועים הם שם כללי להרבה מאד התרחשויות שונות. הם יכולים לכלול כנסים, ועידות של חברות הייטק למשל, עם תערוכה או בלי תערוכה, אירועים ממלכתיים – כמו טקסי יום העצמאות, טקסי חלוקת פרסים, אירועים עסקיים ,אירועי חברה לעובדים ועוד ועוד. עולם האירועים מפותח מאוד ברמת העיצוב היות והוא מתכתב עם התוכן והקונספט של האירוע /ועידה וכו', ועל כן נדרש אין סוף עיצוב, החל מתכנון בשטח כולו, דרך עיצוב ותכנון מבני תצוגה ועד לתכנון ועיצוב במות להרצאות, להופעות וכו'.

 

מה המעסיקים והמעסיקות בתחום הזה מחפשים?

"מפיקים בתחומים האלה מחפשים אנשים שיידעו לתת להם מגוון פתרונות בתחומים שונים. הכוונה היא לאותם מעצבים בעלי ראייה רחבה והבנה בתחומים רבים. מפיקים תמיד יעדיפו את מי שיודע "לשחות" בקלות בין תחומים ודיספלינות שונות, על פני בעלי מקצוע ספציפיים שעוסקים בתחומים צרים. כמו כן מחפשים מעצבים שיידעו להתמודד עם בעלי תפקידים אחרים בהפקה – במאים, אנשי תוכן ועוד."

 

מה לדעתך הופך מעצב/ת במה למצטיינים בתחומם? מה הערך המוסף של מעצב במה בעל תואר אקדמי בתחום הזה?

"מניסיון רב של שנים בתחום הפקת האירועים, המעצבים בעלי הרקע וההכשרה האקדמית, היו תמיד אלה שהובילו ותרמו, מעבר לעבודת העיצוב הבסיסית, מהמידע ומהעומק האינטלקטואלי שלהם. יש מעצבים רבים טובים, אבל אלה שמביאים איתם ערך מוסף ברמת ההבנה, העומק, היצירתיות והחשיבה הם כנראה אלה שבאים מרקע אקדמי מלומד.

 

דוגמה לאירוע בלתי נשכח שעיצוב הבמה והתפאורה שבו הרימו את האירוע לגבהים:

"משרד ההפקה שלי מפיק מזה כעשור את טקס פרסי בראשית – GENESIS PRIZE. זהו אירוע בינלאומי, וככזה - רמת הטיפול בעיצוב הבמה והחלל חייבת לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. בכל אחד מהאירועים הללו לאורך השנים, עיצוב הבמה המרהיב, הפך את הטקס, בין השאר, לאירוע בלתי נשכח! אירוע נוסף שבו העיצוב דומיננטי הוא – OURCROWD SUMMIT, ועידה בינלאומית לחברת OURCROWD, אליה מגיעים כ-6000 איש מרחבי העולם, והיא כוללת אולמות תכן ותערוכת סטארטאפים של כ-130 מציגים."

 

עיצוב במה לכנס OURCROWD 2019 בנייני האומה ירושלים. מעצב במבי פרידמן, הפקה THINK ארועי תוכן

 

ירון מאירי, מנהל קבוצת אורפן - חברה בינלאומית להפקה ועיצוב אירועים, מוזיאונים, אטרקציות תיירותיות ומרכזי מבקרים ברחבי העולם.

 

 

ירון הוא יוצר, במאי, כוריאוגרף ומוזיקאי ישראלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בלימודי מזרחנות.

 

למה לדעתך מי שלומד/ת עיצוב במה יכול להצליח בתחום הפקות האירועים?

"כיום אירוע זו משוואה של המון פרמטרים שכרוכים אחד בשני. במה, תוכן ומדיה - הכול משולב. זו תפיסה הוליסטית שמחייבת הבנה בכל הצדדים של המשוואה הזאת. לכן, מי שניגש היום ללימודים האלה, מבין את העניין. אם עיצוב במה התייחס פעם רק לממדים הפיזיים של הבמה, כיום הוא כבר נגזרת של הרבה מאוד פרמטרים מעולם האירועים. איזה תכנים רוצים להראות, מי קהלי היעד, איזה טכנולוגיות משולבות בתוך הבמה. פעם הבמה הייתה רק לשחקן או למנחה, היום היא הזירה של ההתרחשות, וכדי להבין את כל המכלול הזה, צריך לבוא עם בסיס טוב."

 

מה המעסיקים והמעסיקות בתחום הזה מחפשים?

"קודם כל, יכולת הקשבה. שנית, איזשהו רעב להתחדש כל הזמן ותמיד להשיג תוצאה טובה יותר מאתמול, כי זה תהליך מאוד דינמי, ואי אפשר לחזור על אותו דבר מאירוע לאירוע. אני מחפש גם ניסיון, גישה, יכולות והבנה בכל התחומים שמשיקים למבנה הפיזי של הבמה, קרי - טכנולוגיה, תאורה, הבנה תיאטרלית, תבניות צפייה של הקהל, וכל מיני דברים שנולדים מהתפקוד של האירוע עצמו."

 

מה לדעתך הופך מעצב/ת במה למצטיינים בתחומם? מה הערך המוסף של מעצב במה בעל תואר אקדמי בתחום הזה?

"זה צריך להיות אדם שלא נח על זרי הדפנה של העבר, אלא כל הזמן מנסה להמציא את עצמו ואת האירוע מחדש. מישהי או מישהו סקרנים, מעודכנים, רלוונטיים, שמחפשים השראות, נוסעים בעולם, עושים מחקרי שוק - אלו תמיד יהיו הכי טובים מכולם. התואר האקדמי נותן בסיס רחב ליכולות העיון והתחקיר, שמטבע הדברים נולדים בעולם האקדמי, וזה מאוד חשוב לעבודה באופן כללי, ובטח למי שבחר במקצוע כל כך גמיש ומשתנה. זה מלמד דיספילנות של תחקיר ועבודה, ואלו מרכיבים מאוד חשובים בעבודה של מעצב. הרבה פעמים, כשמעצב ניגש לעצב במה, הוא צריך להבין גם את הנושא שהאירוע סובב סביבו.  הצגת תיאטרון היסטורית למשל, שתתייחס לתקופת הצלבנים, או מצד שני אירוע בעולם ההייטק. צריך להיות גם אוצר תוכן, לעשות תחקיר ועבודה מוזיאלית, להיות מומחה בטכנולוגיה. כל הדברים האלה הם מרכיבים שנולדים מתוך חינוך אקדמי. בעניין הזה האוניברסיטה היא מקום נהדר ללמוד את העולם הזה מהבסיס העיוני, מהתיאוריה, ובסופו של דבר להגיע לתוצאות בשטח."

 

דוגמה לאירוע בלתי נשכח שעיצוב הבמה והתפאורה שבו הרימו את האירוע לגבהים:

"פעם עשינו אירוע בתערוכה לחברת "טבע", שהייתה אמורה להציג פעילות של תרופה נגד טרשת נפוצה. ישבנו עם המעצבים ופיתחנו קונספט של חלל אלסטי שמשנה את ממדיו בהתאם לסיפור. העולם הוויזואלי של הבמה חייב להיות אטרקטיבי ושונה. בנינו מיטה שרופאים נכנסו אליה, ובחוייה של כרבע שעה, הסברנו איך התרופה עובדת. הקירות זזו וסגרו את הרופאים במעין תחושה קלסטרופובית. הייתה הקרנה על הקירות, שיצרה אווירה, העבירה תחושות והסבירה איך התרופה עובדת, הרצפה ירדה למטה. בסוף החוויה, הרופאים גילו שהממדים של החלל שנכנסו אליו השתנו, והתחושה הפיזית של החלל השתנה בהתאם לסיפור. זכינו על זה בפרס בינלאומי. לקחנו תחושה של חלל, של במה, וניצלנו אותה לטובת הסיפור שרצינו להעביר."

 

במבי פרידמן, מעצב תפאורה ותאורה ואיש סגל בכיר בתוכנית, מסכם: "המעצב בן ימינו חייב לשלוט במגוון תחומים רחב בטיפול במרחב, בחללים שונים ובמדיות משתנות. בניגוד למסורות העבר, בהן מעצבים התמחו בתחום מסוים צר וממוקד, כיום נדרשת מולטידיסיפלינריות ויכולת 'תנועה' בין התחומים. תוכנית הלימודים של המסלול לעיצוב במה קולנוע וטלוויזיה מבוססת על תפיסה זו, ומכשירה את בוגריה להיות מעצבי העתיד בתחומים של עיצוב תפאורה, תאורה ותלבושות".

 

בוא.י להפוך את התשוקה לאומנות וליצירה למקצוע >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>