TAU_WOMEN_POWER#

תכירו את החוקרות של אוניברסיטת תל אביב שזכו השנה במענקי מחקר יוקרתיים

ארבע חוקרות מוכשרות מאוניברסיטת תל אביב זכו השנה במענקי המחקר היוקרתיים ביותר של האיחוד האירופי לחוקרות ולחוקרים צעירים ומבטיחים לשנת 2023 (ERC), שנועדו לאפשר לחוקרות ולחוקרים צעירים מכל התחומים להגשים את מטרות המחקר שלהם. שאלנו אותן איך זה מרגיש:

 

פרופ' מירי ימיני | בית הספר לחינוך בפקולטה למדעי הרוח

פרופ' ימיני חוקרת את האינטראקציות בין התהליכים הגלובליים לבין התהליכים המקומיים במערכת החינוך. במחקר שלה היא מנסה להבין כיצד בני נוער מרקעים שונים במדינות שונות מבינים ומיישמים אזרחות גלובלית.

 

מירי, מה הרגשת כשנודע לך שזכית במענק?

"שמחתי מאוד, אבל גם חשבתי שזכייה נקודתית היא לא משמעותית בפני עצמה. היא רק סימן, יחסית אקראי לדרך ארוכה של מחקר, עשייה, ובעיקר סקרנות והתמדה".

מה דעתך על כך שהשנה יש רוב נשי בזכייה?

"אני מתרגשת בשביל כל הזוכות והזוכים ומחכה לשמוע עוד על המחקרים והתוצאות הצפויות שלהם. אני מחכה לראות חברות סגל בתפקידי ניהול בכירים באוניברסיטאות כולל בקודקודי הפירמידה וכן בדרגות פרופסוריות מן המנין, נקודה שמאוד רחוקה משוויון. כמו כן, אני רוצה לראות אקדמיה יותר מגוונת מבחינה מגדרית, דתית, אתנית, דור ראשון לאקדמיה ועוד. אנחנו רחוקים מהמצב הרצוי במישור זה".

יש לך מסר אישי לחוקרות צעירות בתחילת דרכן?

"כדי לזכות במענק צריך קודם כל לנסות ולהגיש. לי עוזר להתעלם מרעשי הרקע ולהתמקד במה שמעניין ומרגש אותי מחקרית. עוד דבר שצריך לזכור, שכמעט תמיד מאחורי הקלעים של הזכייה, יש מצבור לפחות כפול של כשלונות שאותם לא נוטים לפרסם ברבים".

 

פרופ' מירי ימיני
 


פרופ' לימור לנדסמן | המחלקה לביולוגיה תאית והתפתחותית בפקולטה לרפואה

פרופ' לנדסמן חוקרת את תפקוד תאי הבטא, תאים המפרישים את הורמון האינסולין, החשוב לבקרת רמת הסוכר בדם, ופגיעה בהם מובילה לסוכרת. פרופ' לנדסמן חוקרת כיצד פעילות תאי בטא מבוקרת באדם הבריא ומדוע היא נפגעת בחולה סוכרת, תוך התמקדות בחקר האותות הסביבתיים הדרושים לתפקוד תאי בטא.

 

לימור, מה הרגשת כשנודע לך שזכית במענק?

"הרגשתי כמובן שמחה וגאווה, אבל בעיקר הקלה שיש מימון למעבדה שלי בשנים הקרובות ואני יכולה לקדם את המחקר שלנו בכיוון שאני מאמינה שיוביל לתובנות חדשות על מחלת הסוכרת".

מה דעתך על כך שהשנה יש רוב נשי בזכייה?

"אני גאה להיות חלק ממוסד אקדמי שדוגל במצוינות, של נשים וגברים כאחד".

יש לך מסר אישי לחוקרות צעירות בתחילת דרכן?

"מה שאני אוהבת במחקר זה ששום דבר לא ידוע מראש, לטוב ולרע. לכן לדעתי חשוב לא לפחד לנסות, גם אם הסיכוי נמוך. הצליח? מעולה! לא הצליח? תתעצבני יום-יומיים ונסי כיוון אחר."

 

פרופ' לימור לנדסמן


 

פרופ' הילה שמיר | הפקולטה למשפטים

הילה חוקרת בתחומי משפט העבודה, הרווחה וההגירה. היא ראשת קבוצת המחקר TraffLab: גישת עבודה לסחר בבני אדם, שאותה הקימה כחלק ממענק ה-ERC הראשון שלה. במחקרה החדש היא בוחנת מאמצים לקידום זכויות עובדים במורד שרשראות אספקה וייצור גלובליות.

 

הילה, מה הרגשת כשנודע לך שזכית במענק?

"התרגשתי מאוד. זו זכייתי השנייה במענק ERC - הפעם הראשונה הייתה בשנת 2018, ועם המענק ההוא הקמתי את קבוצת המחקר טראפלב. לכן הנחתי שסיכויי נמוכים מאוד, מה גם שבפעם הקודמת קיבלתי את המענק לאחר ניסיון אחד שבו נדחיתי והנחתי שגם הפעם אזדקק  ל'מקצה שיפורים'. לכן ההפתעה על קבלת המענק השנה הייתה גדולה. אני מרגישה גם את כובד האחריות שבקבלת מענק בסכום כה משמעותי והמתח שנלווה לרצון להבטיח שימוש ראוי ואפקטיבי במענק".

מה דעתך על כך שהשנה יש רוב נשי בזכייה?

"שמחתי מאוד ואני כמובן לא מופתעת. יש חוקרות נפלאות באקדמיה הישראלית וזה נהדר לראות את עבודתן מקבלת הכרה בינלאומית כזו. שמחתי במיוחד מאחוז הזכייה הגבוה במדעי החברה והרוח השנה, תחומים שבהם היו אחוזי זכייה נמוכים יותר בשנים קודמות".

יש לך מסר אישי לחוקרות צעירות בתחילת דרכן?

"לא לחשוש לנסות להגיש את בקשת המענק, גם אם היא נראית מאיימת תחילה, וכן להבטיח לעצמך די זמן כדי להשקיע את המאמץ הנדרש בהגשה הזו. מענק כמו ה-ERC, בעיקר בתחומי מדעי החברה והרוח, משנה מאוד את האופן בו אנו יכולות לבצע מחקר. המענק מאפשר לייצר קבוצת מחקר גדולה, להבטיח מימון לחוקרים וחוקרות בתחילת דרכם, ומאפשר היקפי מחקר משמעותיים ולכן משפיעים יותר ולכן זו הזדמנות שכדאי מאוד לנצל. גם אם בסופו של דבר לא זוכים, עצם הניסיון לחשוב בגדול, ולדמיין מחקר בהיקף כזה הינו בעל ערך בפני עצמו ויכולת להעשיר ולהעצים את המחקר האקדמי. בהצלחה!"

 

פרופ' הילה שמיר
 


ה-ERC, שהוקם על ידי האיחוד האירופי ב-2007, הוא ארגון המימון האירופי המוביל למחקר איכותי. הוא מממן חוקרות וחוקרים יצירתיים מכל לאום וגיל, כדי לקדם שיתופי פעולה פורים ולסייע למיצוב ובניית צוותי מחקר פורצי דרך. ה-ERC מציע 4 תוכניות מענקים עיקריות: מענקי התחלה, מענקי קונסולידטור, מענקים מתקדמים ומענקי סינרגיה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>