מאגיה, נבואה ותכניות ריאליטי

יותם יזרעאלי עושה דוקטורט במדעי הדתות ועל הדרך מחתן זוגות בחיים ועל המסך הקטן

מתוך "חתונה ממבט ראשון" (צילום: מאקו)

אם הפנים שלו מוכרות לכם, סימן שגם אתם צופים בתכנית הריאליטי "חתונה ממבט ראשון". יותם יזרעאלי, דוקטורנט בתכנית הבינתחומית לחקר דתות באוניברסיטת תל אביב, מתעניין בחקר הרוחניות העכשווית ובקשרים שבין דת, מדע, אמנות ותרבות פופולרית, וגם עורך טקסי חתונה מול המצלמות.

 

במסגרת התכנית, זוגות שאינם מכירים זה את זו, משודכים על ידי פאנל של מומחים מתחומי הפסיכולוגיה והמדעים, נפגשים לראשונה תחת החופה ומיד אחר כך יוצאים לירח דבש, עוברים לגור יחד ומנסים לחיות כזוג נשוי. נשמע מלחיץ? יותם, שמוביל את טקסי החתונה בסדרה אמנם מתרגש מטבילת האש הטלוויזיונית הראשונה, אך כבר מנוסה בחיתון זוגות. "התחלתי לערוך טקסים כבר לפני כמה שנים במסגרת ארגון ׳הויה-טקסים ישראלים׳, שכיום פועל בשיתוף עם ׳ישראל חופשית׳," מספר יותם, "זו הייתה חוליה נוספת בשרשרת של עבודה ופעילות חברתית ופוליטית שקשורה להתחדשות היהודית בישראל, שאני שותף ומחויב לה בשנים האחרונות."

 

כצפוי, תגובות הסביבה על ההשתתפות של יותם בסדרה היו חלוקות. "היו שממש תמכו ישר מההתחלה, היו כאלה שהרימו גבה כי זה לא תחום שאני בדרך כלל מזוהה עמו, אבל הם גם מאוד הסתקרנו, וחלק מהקולגות שלי כעסו עלי שאני מוזיל את הנושא שאנחנו נאבקים עליו." אומר יותם. "אני חשבתי שלקחת את הנושא של נישואים מחוץ לרבנות לפריים-טיים זה דבר ראוי ונכון, וגם סיקרן אותי ברמה האישית לערוך טקסים כאלה. בגדול אפשר לומר שמגוון התגובות ביטא בצורה יפה את הקולות השונים שהתווכחו אצלי בתוך הראש לפני שהלכתי על זה."

 

איך העיסוק הנוכחי שלך מתחבר לקריירה האקדמית?

"את התואר הראשון עשיתי בתכנית אופקים. למדתי פילוסופיה יהודית וחינוך, בשילוב מקרא וספרות עברית. בדיעבד אני מאוד שמח מהבחירה הזו, כי הספרות העברית היא במידה רבה פרק נוסף בהיסטוריה של יצירה יהודית, וזו פריזמה מצוינת לבחון באמצעותה תהליכים היסטוריים, פוליטיים וחברתיים." תכנית "אופקים" הינה תכנית מצטיינים, המציעה תואר ראשון בפילוסופיה יהודית ותעודת הוראה במחשבת ישראל. התכנית עוסקת באופן ביקורתי וחילוני בשאלות הנוגעות לתרבות היהודית והישראלית, ומציעה קורסים ייחודיים בסביבה אקדמית מטפחת. "אני פריק של יהדות ותרבות עברית, נהניתי (כמעט) מכל רגע בתואר. מצד שני, בתואר השני המשכתי לתחום אחר כדי להרחיב את המבט, ונרשמתי למדעי הדתות. כיום אני כותב שם את הדוקטורט."

 

ספר לנו על המחקר שלך

"נביאי ישראל תמיד ריתקו אותי הן כאמן והן כפעיל חברתי ופוליטי," אומר יותם, "בשנותיי האקדמיות אני חוקר את הנבואה מכיוונים שונים. בתואר השני כתבתי על המתחים התיאולוגיים בין מאגיה ונבואה במקרא, ועל האופן שבו המתחים האלה באים לידי ביטוי בסיפורי הנביאים של משה ואליהו – ובעיקר אלישע. בדוקטורט אני חוקר דגמים שונים של פוליטיקה נבואית."

יותם יזרעאלי (צילום: שי פרג)

 

"אחד הדברים שהמחקר שלי שואל הוא מהי מידת הסבירות להופעתו של קול נבואי בימינו, ומה הם התנאים הנכונים להופעתו בצורה יעילה ומיטיבה. כשזה מגיע לדת ולפוליטיקה אנחנו מאוד מקובעים, מכל צידי השיח, ופוליטיקה נבואית היא ערוץ שכדאי לבחון מחדש. מרטין לות׳ר קינג, מהטמא גנדי, רוזה לוקסמבורג, מרטין בובר, א.ד. גורדון, אברהם יהשע השל, הרב קוק – אלה חלק מהקולות הנבואיים שהופיעו במאה ה-20, אבל במאה ה-21 התנאים להופעת הקול הנבואי השתנו, והמחקר שלי עוסק בלפענח ולמפות אותם מבחינה היסטורית, פילוסופית וסוציולוגית."

 

האם זה תחום מחקר שמתחבר ליומיום? למציאות שאנו חיים בה?

"מבחינה פוליטית, אני מרגיש שאני מתעסק באחד התחומים החברתיים החשובים ביותר כיום בזירה הלאומית ואפילו הבינלאומית. הסיפור של המודרנה עם הדתות הוא הרבה יותר מורכב ועמוק ממה שאנחנו מעלים על דעתנו, ועוד לא ראינו את סוף הפסוק ביחסים ביניהן. מיותר לציין שהסיפור של עם ישראל עם היהדות רחוק מלהיחתם ותמיד היה לנו צורך תרבותי בלימוד מעמיק שיוביל לפתרונות יצירתיים, ואני מרגיש מחויב לפרויקט הזה. זכיתי שאני יכול לעבוד בתחום הזה בחיי היומיום שלי בזירות שונות. זה התחיל בהוראה, בחמש השנים האחרונות גם בכתיבה, ולאחרונה מתאפשר לי לעסוק בזה גם מהכיוון של אמנות ויצירה."

 

"השלכה נוספת היא בתחום האופי, כי חוקרי דתות מאומנים לחשוב בצורה רב-תחומית, למתוח קוים בין תופעות שלכאורה אין ביניהן קשר, ולחשוף יחסי גומלין חבויים שמאירים אור חדש על הדברים. אני כבר לא זוכר אם הייתי כזה לפני הלימודים או שנהייתי כזה אחרי הלימודים, אבל היום אני מאוד כזה, וזו דרך מאוד מעניינת לקרוא את החברה שלנו ואת התהליכים שעוברים עליה."

 

איך נושא הפוליטיקה הנבואית רלוונטי לימינו?

"אנחנו חיים בעידן של משברים של האידיאולוגיות הפוליטיות הגדולות שעיצבו את מאתיים השנים האחרונות. משברים כאלה הם טראומטיים כי הסדר המוכר מתערער, ומתוך השברים הללו יכולה לצמוח פוליטיקה הרסנית או פוליטיקה חדשה ומיטיבה. פוליטיקה נבואית היא אחת האופציות שיכולות לסייע לליברליזם להבין את עצמו ואת אתגריו מחדש בצורה בהירה יותר, ולכן אולי גם לייצר פתרונות יעילים יותר לרדיפת צדק ובקשת שלום, בהנחה שהערכים הללו עדיין אומרים משהו."

 

תכנית הטלוויזיה אמנם הוכיחה שלא ניתן לנבא מראש אהבת אמת וחיבור זוגי, אבל בהחלט ניתן לנבא שהעתיד המחקרי של יותם צפוי להיות מרתק במיוחד.

 

לאתר של יותם יזרעאלי >

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>