האקתון הרפואה הראשון של אוניברסיטת תל אביב יצא לדרך

200 סטודנטיות וסטודנטים מפקולטות שונות חיפשו (ומצאו) פתרונות מעשיים לאתגרים הבוערים ברפואה הישראלית

18 ינואר 2023
הצוות המנצח בהאקתון ופרופ' קרן אברהם. משמאל לימין: עדי שריג, אביב זיו, פרופ' קרן אברהם, עידן הצלר, עדן אלבז, רז נוה ודפנה קבאנו
הצוות המנצח בהאקתון ופרופ' קרן אברהם. משמאל לימין: עדי שריג, אביב זיו, פרופ' קרן אברהם, עידן הצלר, עדן אלבז, רז נוה ודפנה קבאנו

התחרות הראשונה של אוניברסיטת תל אביב לחדשנות רפואית התקיימה בחודש ינואר והיא מציגה תוצאות מרהיבות. בהאקתון TAU MedTech, שאורגן על ידי ארבעה סטודנטים יזמים מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ומהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, לקחו חלק 200 סטודנטיות וסטודנטים, לצד 120 מנטוריות ומנטורים ו-30 שופטות ושופטים מתחום הרפואה וההיי-טק בישראל. המטרה המשותפת שלהם הייתה למצוא פתרונות לבעיות הרפואיות הבוערות של היום. הרעיונות הרשימו את צוות השיפוט והקבוצה הזוכה תשתתף באקסלרטור של AION LABS וSanara ventures במטרה להפוך לסטרטאפ מסחרי, וחבריה יטוסו באפריל לתחרות האקתון רפואי ב-MIT.

 

מה בוער לתעשייה הרפואית בישראל?

הסטודנטים והסטודנטיות הגיעו ממגוון תחומים: רפואה, הנדסה, מדעי המחשב, ביואינפורמטיקה, מדעי המוח ותוכנית הדגל של הפקולטה לניהול ע"ש קולר - ה-Global MBA. יחד, הם הרכיבו 34 קבוצות מולטי-דיספלינריות ועבדו במשך יותר מ-40 שעות רצופות כדי להעלות פתרונות יצירתיים לבעיות רפואיות משמעותיות, שהועלו ממספר ארגוני בריאות ובתי חולים נבחרים.

 

בין האתגרים: מציאת פתרון טכנולוגי לאבחון מוקדם של דיכאון אחרי-לידה; העצמת שירותי רפואה מרחוק כדי להקל את הנטל על בתי החולים ועל מטופלים עם קשיי-ניידות; הנדסת מכשיר חדש לניקוז וטיפול בהידרוצפלוס (מצב נוירוכירורגי מסכן חיים בילדים), ועוד.

 

המשתתפים לא נותרו להתמודד עם האתגרים לבד: כל אחת מהקבוצות קיבלה ליווי סביב השעון של צוות מנטורים ומנטוריות, עם שנים של ניסיון וידע מקצועי רחב מתחומי הרפואה, הטכנולוגיה, העסקים, השיווק, החדשנות, המשפטים ועוד. בנוסף, התקיים סשן הרצאות בסגנון "TED" שאפשר למתחרים לקבל שיעור מזורז בעולם היזמות.

 

בין 200 המשתתפים היו גם 30 סטודנטיות וסטודנטים בינלאומיים, שמונה מהם מ-Sofaer Global MBA. "ההאקתון היה חוויה מדהימה שאפשרה לתלמידים שלנו לעזור לצוותים שלהם בצד העסקי של התהליך, וליישם את הידע שהם כבר צברו בלימודיהם לתוך החוויה האמיתית הזו", אמר ג'קי גורן, ראש התוכנית ואחד המנטורים בהאקתון.

 

יוזמה סטודנטיאלית

הסטודנטים שהשיקו את היוזמה השאפתנית היו תום צוקרמן, יעל ליבר ואור ארליך - כולם סטודנטים שנה ג' לרפואה, ואילן פריטין, סטודנט שנה ג' להנדסה ביו-רפואית, ביולוגיה ומדעי המוח. יחד הם גייסו את תמיכתם של מגוון גופים מובילים מתחומי הטכנולוגיה וההנדסה הביו-רפואית, וכן מגוון עצום של בתי-חולים, כל קופות החולים בארץ, ועוד.

 

"מה שהיה הכי מרתק בכנס הוא השילוב של הסטודנטים והסטודנטיות ממגוון פקולטות (הנדסה, רפואה, ניהול, מדויקים ועוד), סטודנטים בינלאומיים ויצירת המגוון המגדרי, שהובילו לפתרונות מאתגרים מכיוונים שונים של ידע והכשרה. לראות את הנמרצות של המנטורים והרצון שלהם לעזור היה מעורר השראה ואני מאוד גאה בסטודנטים לרפואה שיזמו את הפרויקט. אני מאחלת לקבוצות שזכו הרבה הצלחה בהמשך הדרך. הפתרונות שלהם הם העתיד שלנו", אומרת פרופ' קרן אברהם, דקאנית הפקולטה לרפואה.

 

נותני חסות מרכזיים היו: AWS, מאוחדת, Novartis, מרכז היזמות באוניברסיטת תל-אביב, Start-Up Nation Central, מרכז סגול לרפואה רגרנטיבית והפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר. יצוין גם שיתוף הפעולה המשמעותי עם אוניברסיטת MIT שבבוסטון, ארה"ב, עם מיזם האקסלרטור של קופ"ח לאומית עם חברת WeCcelerate, ועם AION Labs ו-Sanara Ventures, שתרמו את הפרסים לזוכי התחרות. הזוכים ישתתפו באקסלרטור של AION LABS וSanara ventures במטרה להפוך לסטרטאפ מסחרי, וגם יסעו באפריל לתחרות האקתון רפואי ב-MIT. כמו כן, כל הצוותים הזוכים יזכו לייעוץ משפטי באדיבות משרד עורכי הדין המסחרי המוביל בישראל ברנע יפו לנדה.

 

מחפשים פתרונות יצירתיים. צוות סטודנטיות וסטודנטים במהלך ההאקתון

 

הפיכת חדר הניתוח לבטוח יותר

בפרס הראשון זכה צוות "OReye" מאתגר הכירורגיה הכללית של שירותי בריאות כללית. רוב ההיבטים של בטיחות המטופל בניתוחים כיום מטופלים אך ורק על ידי צוות המבצע. OReye משתמשת בטכנולוגיית ראייה ממוחשבת מתקדמת כדי להקל על חלק מאחריות זו, ומאפשרת לצוות להתמקד אך ורק בהליך. המשימה של OReye היא לשפר את בטיחות המטופל בחדר הניתוח ולהפחית את הלחץ עבור צוותי הניתוח, מה שהופך אותו לכלי בעל ערך בחדר הניתוח. הפרויקט שלהם בלט במקוריות, בהיתכנות והשפעתו הפוטנציאלית.

 

הצוות המנצח יטוס להתחרות בתחרות ההאקתון הרפואית הנודעת של מסצ'וסטס המכון הטכנולוגי (MIT) "MIT Grand Hack", המתוכננת לאפריל 2023. בנוסף, הצוות יקבל גם 'חבילת יזמות' של AION Labs ו-Sanara Ventures, שכוללת שעות הדרכה אישיות עם מומחים, שטחי משרד וכלים מקצועיים שיעזרו לפתח את הרעיון המנצח שלהם לסטארט-אפ מסחרי.

 

גילוי מוקדם של דיכאון פרי לידה

במקום השני זכה צוות ה"אמהות", שהתחרו באתגר בריאות האישה מטעם קרן בריה. הצוות יצר אפליקציית בריאות מבוססת קהילה, לאבחון מוקדם וטיפול בדיכאון שמתחיל במהלך ההיריון ויכול להימשך גם אחרי הלידה.

 

"זה תענוג אמיתי ליצור משהו לנשים", אומרת חברת הצוות ג'וליאנה גורדון מתוכנית MBA של Sofaer, ומוסיפה "זו רק ההתחלה. אני מקווה שנוכל להשפיע על מיליוני חיים, ולהועיל לחברה". הצוות יקבל עשרה מפגשי חונכות עם מומחים מבית Weccelerate ומשירותי הבריאות הלאומיים בישראל.

 

צוות "אמהות" עם אלון פנחס מ-Weccelerate. משמאל לימין: יוליאנה גורדון, ויקטוריה קובל, אסף גדיש, מירית חלפון, טל בית הלוי, שני זך ואלון פנחס (Weccelerate)

 

תוכניות טיפול מותאמות אישית להקטנת חזה

צוות "ABC3D" התחרה באתגר הכירורגיה הפלסטית של המרכז הרפואי תל אביב סוראסקי איכילוב. הם פיתחו שירות שמשתמש במודלים תלת ממדיים ליצירת תוכניות טיפול מותאמות אישית לניתוח הקטנת חזה. זה מאפשר חיזוי והדמיה מתקדמים לקראת הניתוח. הצוות זכה בכרטיס כניסה לתוכנית המאיץ JumpTAU במרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב.

 

צוות "ABC3D" עם יאיר סקוב, ראש מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב. משמאל לימין: סביון כהן, שרה טננבאום, עלאא מסארווה, עידו שפירא, לידיה סוקולובסקי ויאיר סקוב

 

השמחה שביצירה

כיצד מסכמים המארגנים את האירוע? ההאקתון עלה על כל הציפיות שלהם: "כשהתחלנו את הפרויקט הזה, לא תיארנו לעצמנו שכל כך הרבה אנשים יאמינו בחזון שלנו. 40 השעות האלה היו מדהימות. 200 סטודנטיות וסטודנטים מוכשרים ובעלי מוטיבציה, מלווים באנשי מקצוע ומדריכים סופר מנוסים, ופאנל שופטים יוצא דופן. לראות את התוצאות היה פנטסטי, אבל לעקוב אחר התהליך היה שמחה מוחלטת", הם אומרים בסיפוק.

 

"אנחנו כבר מצפים להאקתון של השנה הבאה, שבו נמשיך לדחוף את גבולות החדשנות הרפואית ולהשפיע לטובה על תעשיית הבריאות. בנוסף, נארגן אירועים נוספים במהלך השנה, וכולם מוזמנים לעקוב כדי להישאר מעודכנים".

 

עייפים אך מרוצים. מארגני TAU MEDTech. משמאל לימין: תום צוקרמן, אור ארליך, יעל ליבר ואילן פריטין

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>