הלב המודפס נרתם לבדיקת תרופות מצילות חיים

חברת באייר תבדוק תרופות חדשות על רקמות לב אנושיות, שהודפסו במדפסות תלת ממד במעבדתו של פרופ' טל דביר

28 יוני 2020

באפריל אשתקד רעש עולם הרפואה, כשפרופ' טל דביר מהפקולטה למדעי החיים, הפקולטה להנדסה ומרכז סגול לביו-טכנולוגיה רגנרטיבית וצוותו הובילו לפריצת דרך עולמית והדפיסו לב אנושי חי במעבדה מרקמות חיות. ההערכה היא שבתוך כעשור נוכל להדפיס באמצעות הטכנולוגיה החדשנית את האיבר או הרקמה שחולה זקוק להם בהתאמה אישית, ללא צורך בתרומת איברים וללא חשש מדחיית השתל. אבל כבר היום יש לרקמות המודפסות של פרופ' דביר פוטנציאל לחולל מהפכה בתחום אחר: פיתוח תרופות. בשיתוף פעולה בין המעבדה לבין ענקית התרופות הבינלאומית באייר (Bayer), תיבדק יעילותן של תרופות חדשות על רקמות לבביות אנושיות שהונדסו במעבדה. המטרה: לפסול בצורה מהירה וזולה יותר תרופות רעילות או לא יעילות.

 

לחסוך ניסויים וזמן יקר

"בצלחת פטרי, התאים מסתדרים בדו-ממד", מסביר פרופ' דביר. "זוהי תרבית של סוג אחד של תא. לעומת זאת, הרקמות המהונדסות שלנו מודפסות במדפסות תלת ממד, וכך הן מדמות טוב יותר את רקמות הלב. הרקמות המודפסות מכילות רקמת שריר לב, כלי דם וכן את החומר הבין-תאי שמקשר בין התאים מבחינה ביוכימית, מכנית וחשמלית. המעבר מצלחות פטרי לרקמות מודפסות יכול לייעל משמעותית את פיתוח התרופות, כי תרופה שלא תעבוד על הרקמה, או שתהיה רעילה לה, פשוט יפסיקו את פיתוחה בשלב הראשון. הטכנולוגיה שלנו תחסוך ניסויים יקרים וזמן יקר, במטרה לפתח יותר תרופות יעילות ובטוחות לאדם".

 

ככלל, תרופות חדשות עוברות מספר שלבים של ניסויים, לפני שהן מגיעות לבתי המרקחת. בשלב הראשון בודקים את התרכובת הכימית על תרביות תאים של בני אדם בצלחות פטרי. לאחר מכן נותנים את התרופה לחיות מודל, כמו עכברים, ורק בשלב השלישי, בכפוף לכל האישורים, מתקדמים לניסוי קליני בבני אדם. רקמות התלת-ממד המודפסות של פרופ' דביר יאפשרו בדיקה מהירה, זולה ויעילה בהרבה מצלחות פטרי, ודומה יותר לבדיקה על רקמה אנושית. את התוויית שיתוף הפעולה והחתימה על ההסכם הובילה רמות, חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת תל אביב.

 

לדברי פרופ' דביר, המטרה של שיתוף הפעולה הראשוני עם באייר היא להתקדם לניסויים קדם-קליניים על איברים מודפסים שלמים. "ההסכם הראשוני בין המעבדה שלי לבין באייר הינו מחקר היתכנות ראשוני לקראת פרויקט גדול בהרבה. בסופו של דבר המטרה שלנו היא להנדס לבבות אנושיים שלמים, שיודפסו עם כל הרקמות השונות, החדרים, העליות, כלי הדם, כאשר מדפסות התלת ממד מאפשרות לנו לשחזר את הארכיטקטורה המורכבת של לב האדם. לאחר מכן תיבחן השפעת תרופות חדשות על הלב המהונדס".

 

בנוסף, על בסיס אותה טכנולוגיה שפותחה במעבדתו של פרופ' דביר, הוקמה בשנה שעברה חברת מטריסלף (Matricelf), אשר מהנדסת רקמות אנושיות מחומרים ומתאים של החולה עצמו למטרות רפואיות. מטרתה הראשונה של החברה היא לייצר שתלי חוט שידרה אנושיים לטיפול בבני אדם משותקים, ולאחרונה השלימה סבב גיוס נוסף.

 

ישראל על מפת האקו-סיסטם העולמית

"הפלטפורמה פורצת הדרך של פרופ' דביר מאוד מבטיחה. אנו מאמינים כי שיתוף הפעולה עם באייר יתמוך ביכולת ההערכה והפיתוח של תרופות חדשות וכי זהו צעד נוסף בבניית יחסים ארוכי טווח עם באייר, אשר  בסופו של דבר גם יניבו תוצאות מיטיבות לחולים", אומרת קרן פרימור כהן, מנכ"ל רמות.

 

אקהרד פון קויץ, מנהל המחקר התרגומי בבאייר הוסיף: "אנו נרגשים להתחיל את שיתוף הפעולה החדש הזה עם אוניברסיטת תל אביב, בתחום החדש של הערכת בטיחות ועמידות מוקדמת לתרופות של באייר. כבר היום יש לנו רשת עולמית של שותפים, והפרויקט החדש יאפשר לחברתנו להרחיב את פעילויות החדשנות שלה לישראל, שמספקת אקו-סיסטם דינמי לחדשנות בביוטכנולוגיה ובמחקר רפואי". בשנים הקרובות, באייר והחוקרים מאוניברסיטת תל אביב מקווים לבדוק תרופות חדשות גם על לבבות מודפסים שלמים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>