הושק מרכז בלומברג-סגול למנהיגות עירונית

התוכנית החדשה תסייע לראשות ולראשי ערים בישראל לשפר שירותים, לחזק קשרים חברתיים ולטפח מערכות יחסים עם ראשי ערים אחרים בעולם

05 אפריל 2022
משמאל: מיכאל בלומברג, פרופ' אריאל פורת ויוסי סגול (צילום: חן גלילי)
משמאל: מיכאל בלומברג, פרופ' אריאל פורת ויוסי סגול (צילום: חן גלילי)

בלומברג פילנתרופיה ומשפחת סגול מכריזות על מאמץ משותף לשיפור המנהיגות המקומית בישראל, באמצעות מרכז בלומברג-סגול להנהגה עירונית באוניברסיטת תל אביב. מדובר בתוכנית מקבילה וראשונה למיזם בלומברג להנהגה עירונית באוניברסיטת הווארד, אשר נועדה ללוות ולסייע לראשי ערים בישראל, מצפון  לדרום, קטנות וגדולות, יהודיות וערביות כאחד, לספק שירותים ציבוריים טובים יותר, לחזק קשרים חברתיים ואזרחים ולהעמיק את קשריהם לקהילה הבינלאומית של ראשי ערים חדשניים. מדובר ב'תוכנית-האחות' הראשונה בעולם לתוכנית בלומברג בהרווארד, והיא תתקיים בבית הספר לניהול ע"ש קולר, בניהולו של דקאן הפקולטה פרופ' משה צבירן, שיתפקד כראש התוכנית ומנהלה האקדמי.
 

פיתוח היכולות של ראשות וראשי הערים בישראל

מרכז בלומברג-סגול להנהגה עירונית יתמקד בפיתוח מנהיגות ויכולות ניהוליות של ראשות וראשי ערים ועוזריהם הבכירים, בד בבד עם חיזוק פעילויותיהן של העיריות. התוכנית תתמקד בפיתוח יכולות כדוגמת טיפוח שיתופי פעולה, שימוש בדאטה בתהליך קבלת החלטות, יכולות משא ומתן, ניהול משברים, מעורבות תושבים, יצירת והטמעת רעיונות חדשניים. האמצעים לפיתוח אותן יכולות כוללים:  

  • תוכנית לימודית לבכירות ולבכירים: ראשי ערים ועוזריהם הבכירים יעברו קורסי הנהגה וכישורי הנהלה במשך שנה, על ידי בית הספר לניהול ע"ש קולר ופקולטות נוספות באוניברסיטת תל אביב. ראשי הערים יסכמו את השנה עם הכשרה ואירועי נטוורקינג נוספים, באירוח אוניברסיטת הרווארד ובלומברג פילנתרופיה, בניו יורק ובבוסטון
  • קידום חדשנות עירונית: כל ראש עיר יעבור הכשרת חדשנות ותמיכה לטובת טיפול בבעיה דחופה שעומדת אל מול עירו
  • התלמדות במהלך הקיץ: סטודנטיות וסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב ישתתפו בהתלמדות בת 10 שבועות במהלך הקיץ במשרדי ראשי הערים המשתתפים
  • מערך בוגרות ובוגרים: תוקם תוכנית בוגרים מהמנהיגות המוניציפאלית שתאגד בתוכה את כל משתתפות ומשתתפי התוכנית – ראשי ערים, ראשי צוותים ומנהיגים מקומיים בכירים אחרים – על מנת שתהווה להם פלטפורמה לשיתוף שיטות עבודה ורעיונות מדיניות חדשניים
  • תוכנית מחקר: התוכנית תכנס אקדמאיות ואקדמאים מאוניברסיטת תל אביב לטובת מחקר על מגוון נושאים אשר יימצאו רלוונטיים למנהיגות יעילה וניהול בערים

 

"סייע לראשי ערים להתמודד עם האתגרים הקשים ביותר"

"אורח חייהם ואיכות חייהם של אזרחי מדינת ישראל מושפעים הרבה יותר מן השלטון המקומי מאשר מן השלטון המרכזי. רמת שירותי התברואה, התחבורה, הרווחה, החינוך והבריאות תלויה במידה רבה בנעשה ברשויות המקומיות. התוכנית החדשה שהשקנו מיועדת לשפר את דרכי ניהולן של רשויות מקומיות בישראל וכך גם את איכות החיים של אזרחיה. אנחנו שמחים על כך שיזמת בלומברג-סגול מצאה לה בית מקצועי אצלנו, בפקולטה לניהול ע"ש קולר, ששמה הולך לפניה בארץ ובעולם", אמר פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב.

 

"פיגועי הטרור שהתרחשו ברחבי ישראל לאחרונה, מדגישים את הצורך הדחוף במיזם החדש, שמטרתו לסייע לראשי ערים להתמודד עם האתגרים הקשים ביותר הניצבים מולם", ציין מייקל בלומברג, מייסד בלומברג  LP ובלומברג פילנתרופיה וראש העיר ה-108 של העיר ניו יורק. "ראשי הערים נמצאים בקו החזית של כל מצב חירום, בין אם מדובר בטרור או במגיפה. תוכנית בלומברג למנהיגות עירונית בהרווארד כבר הוכיחה את עצמה כיעילה, ועכשיו אנחנו שמחים לעבוד ביחד עם השותפים שלנו בישראל, לטובת השקת "תוכנית-אחות", שמבוססת על ההצלחה שלנו ותעזור למנהיגים מקומיים ברחבי המדינה", הוסיף בלומברג.

 

בלומברג פילנתרופיה החלה את התוכנית למנהיגות עירונית בהרווארד בשנת 2016, במטרה לבנות יכולות הנהגה מתקדמות אצל ראשי ערים וצוותיהם. על ידי גיוס 40 ראשי ערים ו-80 מנהיגי ערים בכירים בכל שנה, התוכנית מפתחת שיטות עבודה ארגוניות יעילות בעיריות ברחבי העולם, משקיעה בדור חדש של מנהיגי ערים, מקדמת ידע ומשפרת את תחום המנהיגות המוניציפאלית. התוכנית הכשירה עד כה  196 ראשי ערים ו-318 מנהיגים מ-25 מדינות בחמש שנים האחרונות.

 

בהשראת התוכנית בהרווארד, יוסי סגול החל לעבוד עם בלומברג פילנתרופיה ב-2018 למען פיתוח תכנית דומה בישראל, שתוכל לחזק את המדינה מהרמה המקומית ומעלה. מרכז בלומברג-סגול למנהיגות עירונית היא 'תוכנית-האחות' הראשונה בעולם לתוכנית בלומברג בהרווארד, ותתקיים בבית הספר לניהול ע"ש קולר בניהולו של דיקן משה צבירן, שיתפקד כראש התוכנית ומנהלה האקדמי.

 

"לפני ארבע שנים התוודעתי לראשונה למיזם בלומברג להנהגה עירונית בהרווארד והבנתי עד כמה הוא יכולה להתאים למדינת ישראל, בהתאם לגודל המדינה, המספר הקטן יחסית של ראשי ערים והאפשרות ליצור השפעה משמעותית", מציין יוסי סגול. "על ידי התאמת התוכנית הקיימת לישראל, אנחנו יכולים ליצור שינוי אמיתי בדרך שבה רשויות מנוהלות. אני נרגש לשתף פעולה עם מייקל בלומברג ולהביא את המיזם היוקרתי לישראל".

 

תמונה חגיגית עם ראשות וראשי ערים ישראלים שהגיעו לטקס (צילום: חן גלילי)

 

"מגוון רחב של מיומנויות ניהוליות ברמה הגבוהה ביותר "

במדינת ישראל יש כ-260 ערים ורשויות. מרכז בלומברג-סגול למנהיגות עירונית יזמין מועמדות ומועמדים ויקבל עד 20 ראשי ערים בכל שנה. ראשי הערים הנבחרים יוכלו להזמין גם שני חברי מפתח מעוזריהם לקחת חלק בתוכנית. המחזור הראשון של ראשי הערים יוכרז בסתיו 2022, כל הוצאות ההשתתפות בתוכנית יכוסו על ידי מימון פילנטרופי דרך אוניברסיטת תל אביב.

ראש התוכנית והמנהל האקדמי שלה, פרופ' משה צבירן, מדגיש כי בבסיס התוכנית עומד הצורך לפתח את המיומנויות של ראשי הערים והדרג הניהולי הבכיר בעיריות. "בעוד שראשי ערים נדרשים לקבל מדי יום החלטות שמשפיעות על עשרות או מאות אלפי תושבים ולנהל ובתקציבי עתק, מרביתם חסרי ניסיון בניהול ארגונים גדולים ומסגרות מורכבות כמו רשות מקומית", אומר צבירן ומוסיף: "המעבר לכיסא ראש העיר מצריך מגוון רחב של מיומנויות ניהוליות ברמה הגבוהה ביותר ובהתאם נפעל במסגרת התוכנית החדשה לצייד את המשתתפים בתובנות ובארגז כלים, שיעמוד לצדם בהנהגת העיר, בצמתים של קבלת החלטות, וביישום חדשנות במרחב העירוני. כמו כן יפתח להם צוהר ללמוד מהנעשה בערים אחרות בישראל ובעולם".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>