הפילוסופיה של משבר האקלים

הירשמו לקורס המקוון בנושא הבוער שגורף מחמאות והמלצות חמות

09 דצמבר 2020

הנה משהו שלא קורה כל יום באקדמיה: מרצות ומרצים מ-13 תחומים שונים משתפים פעולה ויוצרים קורס, שבוחן מזווית של 360 מעלות את נושא משבר האקלים. מהן ההשלכות האקלימיות והסביבתיות של התגברות אפקט החממה? מה הקשר בין משפט וכלכלה לבין משבר האקלים? האם יש סיבות פסיכולוגיות להדחקתו? ומה בנוגע לאחריות המוסרית של כל אחד ואחת מאתנו? והאם למשבר יש היסטוריה? פיתרון? את התשובות לכל השאלות האלה ולעוד רבות אחרות, תוכלו לקבל בקורס בחירה חדש בשם 'משבר האקלים וקיימות - מבט רב תחומי', שנולד, באופן מפתיע, דווקא בין כותלי בניין הפקולטה למדעי הרוח, וכבר זכה להרבה תגובות חיוביות מאלו שהשתתפו בו.

 

להניע לפעולה דרך שאלות פילוסופיות

נושא משבר האקלים קרוב מאוד ללבו של ד"ר יאיר לוי מהחוג לפילוסופיה בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין. בימים כתיקונם, הוא חוקר פילוסופיה של הנפש ושל הפעולה, פסיכולוגיה של המוסר ומטא-אתיקה, ולאחרונה הוא מצא דרך להעביר את התובנות שלו בנושא לתלמידים בקורס החדש. את הקורס יזמה פרופ' רות רונן ראשת ביה"ס לפילוסופיה, בלשנות ולימודי מדע ופרופ' קולין פרייס ראש החוג ללימודי הסביבה, ויחד עם ד"ר אמיר טייכר מהחוג להיסטוריה, ד"ר עמיחי עמית וד"ר יאיר לוי מהחוג לפילוסופיה, ששמחו להרים את הכפפה, הם תכננו את הקורס הייחודי הזה.

 

"משבר האקלים הוא בעיה אתית. מבחינה מדעית אין פה בכלל שאלה – כדור הארץ מתחמם, בני האדם תורמים לכך באופן משמעותי, וזו עובדה שאין עליה עוררין. השאלה שכן מתעוררת היא מה בדיוק אנחנו צריכים לעשות בעניין? האם אנחנו יכולים להישאר אדישים, או שעלינו לפעול בדחיפות? מטרתו של הקורס שלנו היא להעביר לסטודנטים ולסטודנטיות את כל המידע על הצדדים השונים של המשבר, ולעודד אותם לפעול ברמה האישית", מסביר ד"ר לוי.

 

"מדעי הרוח אמנם מורכבים מתחומי ידע השונים זה מזה מכל הבחינות (היסטוריה, פילוסופיה, בלשנות, ספרות), אבל בפועל הם נעים תמיד סביב שורה של שאלות יסוד: מהו האדם, מהי אנושיות, מהי שפה, מהי מחשבה, מהי תרבות, כך שיש כאן שיח על מושגי היסוד המשותפים, והכרה בכוח שיש למחקר חוצה תחומים, במחשבה ובפתרון של 'השאלות הגדולות'", אומרת פרופ' רונן ומרחיבה "אם חושבים על משבר האקלים רק כבעיה מדעית (למשל של מאזן בין גאזים), כבעיה אקלימית או ביולוגית בלבד (ביחס להתקיימות של מינים בטבע), מחמיצים את העובדה שהמשבר הזה הוא עניין קיומי בעוד מובנים. משבר האקלים נוגע בשאלה של מה זה להיות אדם, מהי האחריות שלנו כלפי הסביבה, כלפי הדורות הבאים, איך הגענו מבחינה היסטורית למצב הזה, ועוד שאלות רלבנטיות. לכן רק מתבקש לבחון אותו כבעיה חוצה גבולות, כזו שנוגעת בכל תחומי הידע האנושיים".

 

שאלה של אינטרס

החל מהפקולטה למשפטים והפקולטה לניהול, דרך ביה"ס לסביבה ולמדעי כדור הארץ, לכלכלה ולמדעי הפסיכולוגיה וכלה בחוגים לפילוסופיה ולהיסטוריה – עולות אחת אחת השאלות הקיומיות, המעשיות, החינוכיות והתכנוניות שהמשבר מציף. כל אחת מההרצאות מציגה פן אחר של המשבר, שנוגע לחיים של כולנו. "בהרצאה בפילוסופיה למשל, אנחנו נוגעים בשאלה של 'מה אני יכול לעשות והאם יש לי אחריות אישית, או שמדובר רק בתאגידים ובממשלות, שצריכים לפעול. הרי יש רבים שמרגישים בצדק שהם בסה"כ בורג מאוד קטן במערכת שאחראית להיווצרות המשבר, ולכן תוהים 'מה אני משנה לתהליכים האדירים האלה, מה בכלל אני יכול לעשות ומה נדרש ממני?'. זו שאלה מוסרית מובהקת", מסביר ד"ר לוי.

 

דוגמה נוספת של דילמות פילוסופיות שמוצגות בקורס היא שאלת המעמד המוסרי של הגורמים השונים שייפגעו מהמשבר. "על האינטרס של מי אנחנו צריכים להגן? האם אנחנו צריכים לבצע את הפתרונות שיגנו רק עלינו, בני האדם? או לנקוט בגישה שתשמור גם על סביבתנו, שכוללת את הצמחים, בעלי החיים ואולי גם את הסביבה הפיזית? כיצד יש לחלק את נטל המאבק במשבר בין אזרחי העולם העשיר והעני, בין אלה שאחראים היסטורית יותר להיווצרותו ואלה שלא?", שואל ד"ר לוי, ומבטיח שההרצאה שהוא מעביר עם ד״ר עמית תספק תשובות.

 

ומה הסטודנטים והסטודנטיות חשבו על הקורס?

כבר במהלך הסמסטר הראשון שבו הושק הקורס החלו להגיע התגובות: "קורס מעולה, מושקע ומעניין מאוד! זה הדבר הראשון שאני ניגשת אליו בתחילת השבוע!", "קורס מדהים, ממש משנה פרספקטיבה. כל שיעור מרגיש כמו חשיפה נוספת של מידע שלא ידעתי או שחשבתי לעצמי עליו, אבל לא העמקתי", "קורס מרתק שצריך להיות בנטפליקס!", "הקורס הכי מעניין ומובן שלקחתי עד כה בתואר. תודה ענקית!", "צריך להיות כקורס חובה לכל סטודנט באוניברסיטה", "קורס מעולה, רלוונטי מאוד ומעניין. חשוב לי לציין שהתוכן מאוד חשוב ומועבר בצורה טובה", "קורס ממוקד, חד ולא מתפזר. הוא מצוין כיוון שהוא סוקר את הנושא ממספר גדול מאוד של נקודות מבט, ומציג את  הבעיה בצורה רוחבית, ואת השפעותיה על כלל התחומים".

 

להרשמה ולפרטים נוספים על הקורס >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>