ההפתעה המרגשת לאפיפיור - יצירת האמנות: "ישו מאדמת ארץ הקודש"

דינה פורת: "האפיפיור התרגש מהמחווה, הודה לי מקרב לב ואמר שזו מתנה מאוד מיוחדת."

27 נובמבר 2022

מהשדות באזור השרון ועד לוותיקן: פרופ' דינה פורת מאוניברסיטת תל אביב הפתיעה באחרונה את אפיפיור פרנציסקוס כאשר סיפרה לו בספרדית, שניהם ילידי באונוס איירס, את סיפורה המיוחד של יצירת האמנות "ישו מאדמת ארץ הקודש". האפיפיור הנרגש הודה לפרופ' פורת מקרב לב כשהגישה לו את היצירה ואמר שזו מתנה מאוד מיוחדת.

 

"ישו מאדמת ארץ הקודש" היא יצירתה של האמנית נילי שחור, תושבת שדה ורבורג, שיום אחד מעדה ונפלה בשדה תוך כדי הליכתה. כאשר קמה, ראתה שמעדה על ענפים שבצורתם הזכירו מאוד את ישו – שני ענפים פרוסים כמו זרועות לצדדים, ראש פרוע ורגליים דקות וארוכות. שחור לקחה את הענפים הביתה, ניקתה אותם ואף "קלעה" זר לראשו של ישו.

 

מייד לאחר מכן, שחור פנתה לחברתה, פרופ' דינה פורת, מהחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב, שאמורה הייתה לטוס כעבור מספר ימים לכנס בינלאומי בנושא אנטישמיות ברומא. "נילי התקשרה אליי ושאלה אותי חצי בהומור שאולי כדאי שאני אפגוש את האפיפיור ואביא לו מתנה מיוחדת במינה מאדמת ארץ הקודש".

 

פרופ' פורת החליטה ללכת על האתגר ופנתה לידידה משכבר הימים, האב נורברט הופמן, שהוא מזכיר הוועדה ליחסים דתיים עם היהודים מטעם הוותיקן, שנרתם מיד למשימה.

 

"כשהגעתי לרומא, ידידי נורברט הופמן אמר לנו שלמחרת, כמדי יום רביעי, האפיפיור אמור לפגוש את קהל מאמיניו, והוא סידר לנו שנשב בשורה הראשונה, בקדמת הבמה", מספרת פרופ' פורת. "זה היה אירוע מאוד מרגש, אלפי אנשים התכנסו כיכר סנט פטרוס, כיכר הוותיקן הגדולה, שרו שירים ונופפו דגלים משמחה. האפיפיור התקרב לקהל ולחץ את ידי הציבור. כאשר הוא התקרב אליי הגשתי לו את המתנה, הוא התרגש וביקש מאנשיו לשמור על היצירה. זו הייתה חוויה מאוד משמעותית ואני מקווה שהיצירה "ישו מאדמת ארץ הקודש" תלויה היום על אחד מקירות הוותיקן".

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>