ארבע חוקרות וחוקר מאוניברסיטת תל אביב זכו במענקי המחקר היוקרתיים ביותר של האיחוד האירופי -ERC

המענק נועד לאפשר לחוקרות ולחוקרים צעירים להגשים את מטרות המחקר שלהם, לבנות צוותי מחקר ולקדם שיתופי פעולה פוריים

01 פברואר 2023
זוכות וזוכה מענק ERC לשנת 2023. מימין: ד"ר אריקה וייס, פרופ' הילה שמיר, פרופ' מירי ימיני, פרופ' לימור לנדסמן ופרופ' תום שינברג
זוכות וזוכה מענק ERC לשנת 2023. מימין: ד"ר אריקה וייס, פרופ' הילה שמיר, פרופ' מירי ימיני, פרופ' לימור לנדסמן ופרופ' תום שינברג

מועצת המחקר האירופית (ERC), פרסמה השבוע את תוצאות הקול הקורא של מענק ה- ERC לשנת 2022 לחוקרים בגילאי הביניים. אוניברסיטת תל אביב זכתה בחמישה מענקי ERC, בהן ארבע חוקרות. המענק היוקרתי נועד לאפשר לחוקרים צעירים מבטיחים להגשים את מטרות המחקר שלהם כמו גם לקדם שיתופי פעולה פורים ולסייע למיצוב ובניית צוותי מחקר פורצי דרך.

 

מרפואה, חינוך ומשפטים ועד מדעי החיים, החברה והמוח

"אנחנו גאים מאוד בחוקרים ובחוקרות שלנו, ושמחים בהצלחתם. מרגש לראות שישראל בכלל ואוניברסיטת תל אביב בפרט ממשיכה לעמוד בחזית המדע העולמית. אני שמח ונרגש במיוחד לראות נציגות הולכת וגדלה של חוקרים וחוקרות מתחומי מדעי הרוח ומדעי החברה", אומר פרופ' דן פאר, סגן הנשיא למחקר ופיתוח וראש המעבדה לננו-רפואה באוניברסיטת תל אביב.

 

החוקרים שמחקריהם פורצי הדרך זכו השנה למענק הם:
פרופ' מירי ימיני | בית הספר לחינוך, הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין

פרופ׳ ימיני חוקרת את האינטראקציות בין התהליכים הגלובליים לבין התהליכים המקומיים במערכת החינוך. במחקר שלה היא מנסה להבין כיצד בני נוער מרקעים שונים במדינות שונות מבינים ומיישמים אזרחות גלובלית.

 

פרופ' תום שינברג | הפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז ובית הספר סגול למדעי המוח

פרופ' שינברג עומד בראש מרכז מינרווה לחקר האינטליגנציה האנושית במציאות מדומה, רבודה ומשולבת ומרכז TAU XR. במעבדתו הוא חוקר את הבנת הבסיס העצבי לתהליכי קבלת החלטות אנושיים. הוא משתמש בשיטות של MRI, מעקב אחר תנועות עיניים, מדדים פיסיולוגיים שונים ובשיטות מתחום הלמידה החישובית על מנת להבין תפקודים מנטליים ואת היסוד העצבי שלהם. בנוסף, הוא חוקר קבלת החלטות אנושית באמצעות בנית סביבות מציאות מדומה המאפשרות תפקוד מלא וגם מנוטרות ברמה הגבוהה ביותר האפשרית.

 

פרופ' לימור לנדסמן | הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר

פרופ' לנדסמן, מהמחלקה לביולוגיה תאית והתפתחותית, חוקרת את תפקוד תאי הבטא, תאים המפרישים את ההורמון אינסולין, החשוב לבקרת רמת הסוכר בדם, ופגיעה בהם מובילה לסוכרת. פרופ' לנדסמן חוקרת כיצד פעילות תאי בטא מבוקרת באדם הבריא ומדוע היא נפגעת בחולה סוכרת, תוך התמקדות בחקר האותות הסביבתיים הדרושים לתפקוד תאי בטא.

 

ד"ר אריקה וייס | החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

ד"ר וייס היא אנתרופולוגית תרבותית, החוקרת את הדרכים שבהן אנשים מנווטים בדילמות מוסריות שהם נתקלים בהם במהלך חיי היומיום שלהם. כמו כן, היא חוקרת את הליברליזם והחלופות שלו, במיוחד בנוגע לדו-קיום דתי ואתני. במחקרה מנסה ד"ר וייס להבין איך קבוצות שונות בעולם מוצאות דרכים להכיל את ההבדלים והפערים ביניהן.

 

פרופ' הילה שמיר | הפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן

פרופ' שמיר הינה חוקרת בתחומי משפט העבודה, הרווחה וההגירה, ושימשה בעבר כסגנית הדקאן בפקולטה למשפטים. פרופ' שמיר היא ראשת קבוצת המחקר TraffLab: גישת עבודה לסחר בבני אדם, אותה הקימה כחלק ממענק ה-ERC הראשון שלה. במחקרה החדש שמיר בוחנת מאמצים לקידום זכויות עובדים במורד שרשראות אספקה וייצור גלובליות. מחקרה של פרופ' שמיר מבוסס על התובנה כי משפט העבודה הקיבוצי אינו מותאם לרבים מהעובדים ובעיקר העובדים החלשים ביותר בכלכלה הגלובלית משום שהוא מבוסס על מערכת היחסים הדיאדית בין העובד למעסיק.

 

עם זאת, בעידן הנוכחי, שמאופיין כקפיטליזם של שרשראות הייצור, הכוח לעיצוב תנאי העבודה אינו בהכרח בידי המעסיק הישיר, אלא בידי גורמים אחרים בשרשרת האספקה והייצור, ובהם תאגידים רב לאומיים מובילים. מחקרה פורץ הדרך לומד ממאמצים קיימים לחיזוק כוחם הקולקטיבי של עובדים במקומות שונים בעולם, כיצד ניתן לפתח משפט עבודה קיבוצי שמותאם למבני ההעסקה והכוח בקפיטליזם של שרשאות הייצור והאספקה במטרה לייצר כוח נגד מאזן לכוחם הגובר של תאגידים בכלכלה הגלובלית.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>