אבי יששכרוף עושה לנו סדר בפאודה

אבי יששכרוף, יוצר הסדרה "פאודה" ובוגר האוניברסיטה, חלק סודות מאחורי הקלעים של אחת הסדרות הישראליות המצליחות והאהובות ביותר

28 אוקטובר 2018

אבי יששכרוף הוא כתב ופרשן בכיר לענייני ערבים כבר שנים רבות, אבל בשנים האחרונות הוא מוכר יותר כיוצר של הסדרה המצליחה "פאודה", יחד עם שותפו ליאור רז. חוץ מזה, הוא סיים בהצטיינות תואר שני בלימודי המזרח התיכון ואפריקה בבית הספר להיסטוריה ע״ש צבי יעבץ באוניברסיטת תל אביב, ואף הרצה בה בעבר על ההיסטוריה הפלסטינית המודרנית. ביום שלישי, ה-23.10.18, חזר לקמפוס להעביר הרצאה בפני כ-500 בוגרי האוניברסיטה, במסגרת אירוע הבוגרים הראשון לשנת תשע"ט.

 

ככתב ופרשן שוחח יששכרוף במשך השנים עם מקורות שונים בצד הפלסטיני. הסיפורים האישיים של המקורות והמרואיינים שלו, בהם מחבלים מורשעים שנפתחו בפניו, עוררו בו רצון לספר דווקא את הסיפורים שמאחורי הכותרות, "הסיפור שמעבר", שרוב הציבור בדרך כלל לא רוצה לשמוע. כשפגש את ליאור רז, החליטו לעבוד יחד על כתיבת סדרה, ולקחו על עצמם משימה לא פשוטה: להציג בה את שני הצדדים, להביא נקודות מבט ייחודיות מעיניהם של לוחמים ומחבלים כאחד. "מבחינה תסריטאית, להציג גם את האויב כאנושי - זה מעניין," מסביר יששכרוף.

 

מציאת זכיין לסדרה לא הייתה פשוטה, וכולם השיבו בשלילה, "כי מי רוצה לשמוע על הסכסוך הישראלי-פלסטינאי בשעות הפנאי, ועוד כשחצי מהסדרה הוא בערבית?" אומר יששכרוף. עד שהגיעו ל-yes, תרתי משמע, ומאז הכל היסטוריה והיסטריה.

 

"ההצלחה של הסדרה תפסה אותנו בהפתעה מוחלטת," אומר יששכרוף. את הגושפנקא הבינלאומית קיבלו ב-2017, כשהניו יורק טיימס בחר בסדרה כאחת מ-10 המצליחות בעולם, אבל מסתבר שהם עדיין צובטים את עצמם כדי לקלוט את זה.

 

באדיבות yes, צילום: (צילום: רונן אקרמן)

באדיבות yes, צילום: רונן אקרמן

 

שני צדדים לפאודה

"המשמעות של "פאודה" זה כאוס. לפני כמה שנים, לא הרבה אנשים ידעו את זה." מספר ישככרוף. "בצד הפלסטינאי - בתקופת האינתיפאדה השנייה, זו הייתה דרך החיים, בכל מקום ראיתי כאוס - חמושים שעושים מה שבראש שלהם, בלי רשות אחראית מתפקדת. בצד הישראלי - יחידות של מסתערבים בשטחים השתמשו במילה הזאת כקוד, כשהכוח "נשרף", נחשף. מדובר בחווייה טראומתית ללוחמים, שהראינו גם בסדרה."

 

אז מהו סוד ההצלחה של הסדרה? "כשאני מנסה לשים על זה את האצבע," אומר יששכרוף, "אחד הסודות הוא שפשוט סיפרנו סיפור מהלב, שמבוסס על זכרונות וחוויות שחווינו. זה לא דוקו, אבל לקחנו הרבה דמויות ואירועים מציאותיים והפכנו אותם לדרמה."

 

במסגרת ההרצאה, הציג יששכרוף קטעים נבחרים מהעונות שכבר שודרו, סיפר כי רובן צולמו בטירה ובכפר קאסם, בהן זכה הצוות (המונה מעל ל-100 איש) להכנסת אורחים מופתית, וסיפר גם על התגובות המגוונות והמפתיעות שקיבל מהגדה המערבית וממדינות ערביות אחרות. מי שנכח באירוע זכה לשמוע מתי תשודר העונה הבאה של הסדרה, אבל את זה נשאיר לכם לגלות לבד.

 

באדיבות yes, צילום: אוהד רומנו

באדיבות yes, צילום: אוהד רומנו

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>