זום עם רגש

סטודנטים עיצבו תוסף רגשי לזום, שמאפשר לתת מענה רגשי מגוון בזמן למידה מרחוק

17 ינואר 2021

האקתון ייחודי שנערך לאחרונה, הוביל לפיתוחם ולעיצובם של רעיונות מקוריים, אשר יכולים לשנות את האופן שבו מלמדים ולומדים באמצעות מערכות מקוונות. האירוע נערך ביוזמת ד״ר אורלי להב וד״ר ארנון הרשקוביץ, במסגרת פעילות מגמת טכנולוגיה ולמידה (תואר שני) בחוג לחינוך מתמטי, מדעי וטכנולוגי, בבית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר. את הרעיון המנצח תכננה והציעה קבוצה שכללה חמישה סטודנטים במגמה, אליהם חברו מעצב חווית משתמש, יזמת חינוכית, מתכנת ושני תלמידי תיכון.

 

להושיט יד (מקוונת) לקהילה הלומדת

התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה ולמידה הינה תכנית רב-תחומית, שמטרתה להקנות ידע עיוני ומחקרי אודות המפגש בין טכנולוגיות ידע, תהליכי חשיבה, הוראה ולמידה. היא חושפת את הסטודנטים והסטודנטיות למחקר, לפיתוח וליישום בחזית העשייה החינוכית, החל בגני הילדים ובבתי הספר (כולל אוכלוסיות מיוחדות), וכלה בהשכלה הגבוהה ובעולמות ההדרכה.

 

השנה, בעקבות המעבר להוראה ולמידה מקוונת, החליטו ראשי המגמה למקד את מפגשי הסמינר המחלקתי בהוראה ובלמידה מקוונת בבתי הספר, ולא רק כדי לדבר על המצב, אלא כדי לחשוב ולעצב ביחד פתרונות. במהלך סמסטר א', נפגשו הסטודנטים והסגל עם בעלי עניין שונים משדה החינוך, על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית על הנעשה בשטח. במפגשים התארחו נציגי תלמידים, מורים, יועצים חינוכיים, מנהלים, הורים, מורי-מורים, רשויות מקומיות ומשרד החינוך. בעקבות מפגשים אלו אופיינו קשיים של כל הקהלים הללו, והם אלו ם שהוצבו לפתחם של משתתפי ההאקתון.

 

באירוע לקחו חלק סטודנטים וסטודנטיות מכל הפקולטות ומכל התארים, כמו גם משתתפים רבים מחוץ לקמפוס: תלמידים, הורים, אנשי חינוך והדרכה, אנשי פיתוח ועיצוב, יזמים חינוכיים וכל מי שתחום החינוך קרוב לליבו. עשרות המשתתפים עבדו לאורך היום בקבוצות, במטרה לפתח פתרון לבעיה מסוימת. את האירוע ליוו מנטורים מומחים מתחומי החינוך, הטכנולוגיה והעיצוב, שסייעו לקבוצות העבודה.

 

באירוע הגמר שבו הוצגו היוזמות לקחו חלק למעלה מ-100 משתתפות ומשתתפים. צוות השופטים כלל חברי סגל בכירים מבית הספר לחינוך, אליהם הצטרפו תלמיד, מורָה, מנהלת מחוז במשרד החינוך ויזם חינוכי. חברי הקבוצות הזוכות קיבלו פרסים יקרי ערך, בחסות חברת Wix.

 

"חווית למידה שמונעת ממוטיבציה פנימית"

הקבוצה הזוכה עיצבה "תוסף רגשי" לזום, שמאפשר לתת מענה רגשי מגוון בעת שיעורים סינכרוניים. חברי וחברות הצוות כללו חמישה סטודנטים לתואר שני במגמה, אליהם הצטרפו יזמת חינוכית, מעצב חווית משתמש, מתכנת ושני תלמידי תיכון. חברי הקבוצה הם: אמיתי גלבוע, גיא כהן, גלעד יבנה, דפנה אבידוב מינס, דפנה בהט, יסמין קליין, מוחמד ותד, ספיר מוסקוביץ, עבד אלקאדר וותד ורן תל-ניר.

 

"זה מדהים שהקבוצה שלנו, שכללה רוב של סטודנטים לתואר שני, זכתה. כבוד גדול למגמה, לבית הספר לחינוך ולאוניברסיטה", אומר בהתרגשות גיא כהן, חבר בצוות המנצח, ומוסיף: "אנחנו שמחים על ההזדמנות ועל כך שהאוניברסיטה שמה לנגד עיניה מטרה חשובה, שהיא לעזור לקהילה באתגרים שקשורים לתקופה הזאת".

 

בפרס "חביבת הקהל" זכתה קבוצה של ארבעה תלמידי כיתה ט' מהתיכון להייטק ואומנויות ע"ש שמעון פרס": דוד צאל קרופ, וולריה ילושנקו, יונתן ניימן ומישה ברמן. את המוסד הבית-ספרי הקיים הם הציעו להחליף בבית ספר וירטואלי לחלוטין, שאותו יוכל כל תלמיד לעצב לעצמו, ובו יוכלו המורים להעשיר את התלמידים בחוויות לימודיות בלתי-מוגבלות.

 

רעיונות נוספים שהציגו הקבוצות כללו דמות וירטואלית שתלווה את המורה בשיעורים סינכרוניים, פלטפורמה לחיבור בין תלמידים חדשים על בסיס תחומי עניין משותפים, תוכנית לימודים אישית מבוססת בינה מלאכותית שתותאם למוטיבציה של התלמיד, אמצעי שיאפשר כניסת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בתפקוד נמוך לסביבות למידה מקוונות, וכלי לרפלקציה משותפת למורים ותלמידים.

 

"מעבר לכך שבמהלך ההאקתון פותחו רעיונות טכנולוגיים חדשניים לשיפור הלמידה המקוונת, האירוע עצמו היווה חווית למידה משמעותית לכל המשתתפים", אומר ד"ר ארנון הרשקוביץ, ראש המגמה, ומסכם "זו למידה רב-גילאית ורב-תחומית שמונעת ממוטיבציה פנימית, ולכן לא מפתיע שהיא מובילה לתוצרים חדשניים ויצירתיים. זוהי למידה במיטבה."

 

טעימה מהרעיונות שהוצגו במהלך ההאקתון

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>