הקורס המקוון שכבש את לבבות הגולשים: "פוליטיקה אנושית: מוות, חופש וחיפוש משמעות"

הקורס שמעביר ד"ר אוריאל אבולוף דורג במקום הראשון מבין כ-2,300 קורסים מקוונים ברחבי העולם

01 מאי 2019

מה מייחד ומאחד אותנו כבני אנוש? הקורס המקוון "פוליטיקה אנושית: מוות, חופש וחיפוש משמעות" מנסה לפענח את השאלה הזו ובוחן סוגיות קיומיות כמו אושר, אהבה, טעם החיים ומות האלוהים. הוא כולל 44 הרצאות קצרות, עשירות בחידונים, בגלריות, בקטעי מוזיקה, בסרטים ובתוכניות טלוויזיה, ובמהלכו מתייצבים התלמידים לנוכח שאלות ודילמות קיומיות בניסיון להתחקות אחר "האנושי באדם" – ובפוליטיקה.

 

המגזין Class Central, שמדרג קורסים מקוונים לפי משובי גולשים, הציב את הקורס במקום הראשון מבין כ-2,300 קורסים מקוונים ברחבי העולם שפותחו בשנת 2018. הדירוג התבסס על הציון אותו מעניקים סטודנטים רשומים, בהתייחס לאיכויות הקורס ולחוויית הלימוד.

 

הקורס, שנקרא באנגלית HOPE: Human Odyssey to Political Existentialism, הוא פרי פיתוח משותף של אוניברסיטאות תל אביב ופרינסטון. את הקורס מעביר ד"ר אוריאל אבולוף, מרצה בכיר בבית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה, ועמית-מחקר בבית הספר וודרו ווילסון באוניברסיטת פרינסטון ובמכון טרומן לקידום השלום.

 

קריאת השכמה לכולנו

"אנחנו גאים בהישגי הקורס, שמדורג כיום במקום הראשון במדעי המדינה ובפילוסופיה, ובמקום השני במדעי החברה ומדעי הרוח מתוך כלל הקורסים המקוונים בתחומים אלה", אומר ד"ר אבולוף. "אנו נמצאים ברגע קריטי בתולדות האנושות. הקורס הוא קריאת השכמה לכולנו לפענח ולטפח את שמייחד אותנו כבני אנוש. אני נרגש שהקורס קסם לאלפי סטודנטים בלמעלה ממאה מדינות ברחבי העולם, וגאה ביצירות היפות שהועלו לרשת במסגרתו".

 

הקורס המקוון עלה לשרתי ענקית הקורסים edx באוקטובר 2018, לאחר שד"ר אבולוף לימד אותו במשך מספר שנים באוניברסיטת פרינסטון ובאוניברסיטת תל אביב. הפקת הקורס המקוון, שהחלה בעקבות פניות של תלמידים, הייתה מהיקרות ביותר בהיסטוריה של אוניברסיטת פרינסטון. בתל אביב תרגמו את כל ההרצאות לעברית ולערבית, ועוזרת ההוראה שירלי לפן עבדה יחד עם ד"ר אבולוף על פיתוח התכנים הפדגוגיים.

 

קורס בינתחומי, חינמי ופתוח לכולם

כל גולש בעולם רשאי להירשם חינם לקורס "פוליטיקה אנושית", להגיש את מטלות הקורס ולהשתתף בדיונים – וסטודנטים באוניברסיטת תל אביב יכולים לקבל עליו גם רישום אקדמי במסגרת התוכנית "כלים שלובים". בה בעת ממשיך ד"ר אבולוף להעביר את הקורס כסמינר בבית הספר למדע המדינה של האוניברסיטה.

 

"זה תהליך מרתק, כי בעצם הפכתי להיות עוזר ההוראה של עצמי", צוחק ד"ר אבולוף. "התלמידים נכנסים לקורס המקוון ושומעים את כל ההרצאות, ובכיתה אנחנו מדברים על התובנות השונות של הקורס – וכמובן מעגנים אותן במאמרים אקדמיים שאינם נגישים בגרסה המקוונת. בגלל אופיו המיוחד של הקורס, הסטודנטים מעורבים מאוד ביצירת חומרים אישיים. בפרינסטון אפילו פיתחו יישומון מיוחד שמאפשר לסטודנטים להעלות יצירות משלהם בנושאי הקורס".

 

"פוליטיקה אנושית" הוא קורס בינתחומי, השוזר יחד רעיונות וממצאים ממדע המדינה, סוציולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה, פסיכולוגיה, ביולוגיה ואמנות, ואינו מחייב ידע מוקדם. "מטרת הקורס היא להבין את החברה האנושית ולהבין מה מייחד אותנו כבני אנוש. התשובה היא: חופש, אמת, מוסר, דת, אהבה, תקווה והרהורים על חיים ומוות. הקורס בוחן את הנושאים הללו באופן אישי ופוליטי. הקורס נולד בזכות עבודת צוות נפלאה של אנשי אוניברסיטת פרינסטון ואוניברסיטת תל אביב, ששמו לעצמם למטרה להנגיש בפני סטודנטים מכל העולם את המסע הפנטסטי בעקבות האנושי באדם ובפוליטיקה – החופש האנושי לבחור". מסכם ד"ר אבולוף.

 

הרשמה לקורס >

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>