האם האינסטגרם יכול לתרום לבניית לאום מחדש?

קורס חדש של אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת Mount Kenya ברואנדה בוחן את ההשפעה של הנצחת שואה וג'נוסייד באמצעות המדיה המתחדשת על תקומה

13 ינואר 2022

פרויקט משותף ראשון מסוגו יפגיש בין סטודנטיות וסטודנטים מהתוכנית ללימודי אפריקה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה שבפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין ומאוניברסיטת Mount Kenya שברואנדה, במסגרת הקורס 'ג'נוסייד ובניית לאום באפריקה ובמזרח התיכון - המקרה של רואנדה'. מטרת הקורס, היא בחינת תהליכי פיוס, הנצחה ובניית אומה לאחר שואה ורצח עם.

 

כיצד ההנצחה משתנה מדור לדור

"מקרה המבחן שייבחן בקורס זה הוא רצח העם ברואנדה, שהתרחש בשנת 1994 על ידי בני ההוטו כלפי בני ובנות הטוטסי, אשר השפיע רבות על תהליכי בניית האומה לאחריו", מסבירה ד"ר אירית בק, מי שהובילה בקמפוס את היוזמה של ארגון 'זיכרון מתחדש' לשיתוף הפעולה בין שתי האוניברסיטאות ולבניית הקורס במתכונתו. "אנחנו רוצות ורוצים לבדוק איך אפשר לשלב את השואה במדיה החדשנית והמשתנה כמו האינסטגרם כחלק מתקומת עם, והמקרה של רואנדה מאוד מתחבר לתחום", היא מוסיפה.

 

במסגרת הקורס יתקיימו שלושה מפגשים בין הסטודנטים והסטודנטיות מישראל ומרואנדה. הם יציגו את הסיפורים שלהם, מהו זיכרון השואה, כיצד משמרים אותו כיום בישראל, כשמדובר כבר בדור שלישי ואפילו רביעי, ומנגד הסטודנטים הרואנדים, ברובם דור שני, יציגו הזיכרון רצח העם שהתקיים בשנת 1994, וידונו בדרכים שבאמצעותן אפשר לשמר ומה המשמעות של המדיות המתחדשות בהעברת מסרים קצרים. יחד הם ינתחו תהליכים שונים הקשורים להתהוותו ולהתרחשותו של הג'נוסייד באפריקה ולתגובות הבינלאומיות אליו, בדגש מיוחד על תהליכי בניית לאום ברואנדה, כגון דרכי הנצחת האירוע המחולל, תהליכי הפיוס, הבניה של זהויות אתניות ודתיות, מערכות חינוך ועוד. לבסוף, יפיקו הסטודנטים הרואנדים סרטון מסכם ואילו כאן בישראל תוגש עבודת גמר אישית.

 

ד"ר בק מדגישה כי העיסוק העיקרי בקורס הוא לא השואה עצמה אלא באופן שבו שלה מועבר ומשמש לתקומה ולבנייה מחדש. "אנחנו נבדוק איך משתמשים בזיכרון השואה ובניית אומה  כדי לשקף תהליכים דומים שהתרחשו במקומות אחרים בעולם לאחר מכן, כגון המקרים של הארמנים בתורכיה והדארפורים בסודאן", היא אומרת, וכדור שני לניצולי שואה היא משתפת בשינויים שחלו בתיעוד: "אם בעבר היו צופים בעדות המצולמת הארוכה של אמי, ניצולת שואה שתועדה את זיכרונותיה בפרויקט של "יד ושם" - היום למעשה רק המשפחה המצומצמת תצפה בה, בעוד שבאירועים כמו 'זיכרון בסלון' שפתוחים לקהל הרחב יצפו בגרסה קצרה יותר שהופקה מאוחר יותר, ודור האינסטגרם יצרוך אפילו סרטונים קצרים עוד יותר, ויזואליים מאוד".

 

רוצה לקחת חלק בהנצחת ההיסטוריה של העם ובתקומתו. סטודנטית מרואנדה

 

לזכור ולהנציח דווקא את מי שלא נמצא בתמונה שבפוסט

במעמד השקת המיזם החדשני נכחו סגנית נשיא האוניברסיטה לעניינים בינ"ל, פרופ' מלאת שמיר, וחברות הסגל האקדמי הבכיר של הפקולטה למדעי הרוח שתמכו בפרויקט - הדקאנית פרופ' גלי צינמון וראשת בית הספר להיסטוריה פרופ' מירי שפר מוסינזון, ד"ר אירית בק, ד"ר ג'ון ניריגירה, סגן סמנכ"ל אוניברסיטת מאונט קניה, מר גטרי אג'יד, נשיא GAERG (קבוצת הסטודנטים לחקר רצח עם) ברואנדה, וסטודנטים וסטודנטיות משתי האוניברסיטאות.

 

שגריר ישראל ברואנדה, ד"ר רון אדם, אשר עומד מאחורי כינון יום השואה הבינלאומי, שמצוין ברחבי העולם ב-27.1, פתח את המפגש המקוון החגיגי בדברי ברכה: "הקשר המיוחד בין שני העמים שלנו חשוב ואני משתוקק לשמוע את סיפורי ההישרדות של ניצולי רואנדה. גדלתי בבית שבו שני ההורים ניצולי שואה ופה אני פוגש בנות ובני דור שני לאירועי הג'נוסייד. על מה שעבראבי  בשואה למדתי ממכתב שהשאיר אחריו וזה עצוב מאוד, מפני שלדעתי הוא מעולם לא הצליח להירפא ממה שעבר. אני מאמין שצריך לעודד אנשים לספר את הסיפור שלהם, שחשוב גם לריפוי שלהם וגם למניעת רצח העם הבא וליישום הביטוי Never again. בשביל זה אנחנו פה, כדי לקדם את התיעוד והשיתוף בשתי המדינות, ואם לא בכתיבה אז באמצעים אחרים, ויזואליים. עלינו לתת כלים לדור הצעיר כדי שיידע ליצור את הסרטונים החשובים הללו ויפיח חיים בזיכרונות. אני נרגש מאוד מהמעמד ומשיתוף הפעולה ומאחל בהצלחה לכל הסטודנטיות והסטודנטים משתי המדינות ולצוות האקדמי".

 

"חשוב לי לברך על קיום הסדנה המשותפת הזו דווקא היום, בתקופה שבה אנו מתמודדים עם מגפה עולמית", אמרה פרופ' גלי צינמון, דקאנית הפקולטה למדעי הרוח. "אחד הצרכים הברורים שעולים לנגד עינינו הוא שיתוף פעולה גלובלי וסולידריות. לא נוכל לדאוג רק לעצמנו. זה לא עובד ככה. המגפה לימדה אותנו שעלינו לשתף פעולה ולדאוג לעמים אחרים, ואני רואה בפרויקט המדהים הזה  הזדמנות לחינוך לסולידריות עולמית. ואתם, הדור הצעיר, תהיו אלה שינהיגו את המהלך. השיתוף של טראומות אישיות וקולקטיביות הוא הצעד הראשון ואני מקווה שתיקחו אותו אתכם הלאה", סיכמה.

 

רואה בפרויקט המדהים הזה  הזדמנות לחינוך לסולידריות עולמית. פרופ' גלי צינמון

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>