הוענק פרס ישראל לפרופ' ורד נועם בתחום חקר התלמוד

פרופ' נועם נבחרה לכלת הפרס בזכות מצוינות מחקרית מרשימה שמתבטאת בפרסומים מן השורה הראשונה

11 פברואר 2020

פרופ' ורד נועם מהחוג לתלמוד הייתה השבוע לאישה הראשונה שזכתה לקבל את פרס ישראל בתחום חקר התלמוד. את הפרס היוקרתי קיבלה בטקס שהוקלט השנה מראש וללא נוכחות קהל, וחתם את אירועי יום העעצמאות ה-72 למדינת ישראל.

 

ועדת הפרס, בראשותו של פרופ' דניאל שפרבר יו"ר הוועדה, כשלצדו החברים פרופ' משה בנוביץ ופרופ' מיכל בר אשר סיגל, ציינה בנימוקיה כי: "פרופ' ורד נעם, כלת פרס ישראל בתחום חקר התלמוד על הישגיה הרבים המדגימים בראש ובראשונה מצוינות מחקרית מרשימה המתבטאת בפרסומים מן השורה הראשונה. ראוי לציון מיוחד, רוחב יריעה אקדמי המכסה תחומים מגוונים מספרות בית שני ועד לספרות התלמוד, דרך מסורות קדומות הנטועות בספרות חז"ל, ועד גרסאות התלמוד המתבטאות בפרשנות הראשונים."

 

"פרופ' נעם היא חוקרת בעלת שם בינלאומי והכרה רבה בחשיבות מחקרה, ובעיקר היא דמות ומופת בתרומתה לקהילה המדעית והציבורית הכללית, בהנגשת הספרות הרבנית והתלמוד לכלל ציבור הלומדים והלומדות בישראל".

 

לאורך כל הקריירה האקדמית זכתה באופן עקיב להכרה בהצטיינות מחקריה (פרס מל"ג לתלמידי דוקטורט, פרס קנדי-לי לעבודת דוקטורט מצטיינת באוניברסיטה העברית, מלגת פוסט-דוקטורט ע"ש אפרים אורבך של קרן הזיכרון לתרבות יהודית, פרס רוזנטל מהחוג לתלמוד בירושלים, הפרס לחוקרים צעירים בישראל ע"ש מיכאל ברונו). ההכרה בחשיבות מחקריה אף ניכרת בזכיות החוזרות במענקים של הקרן הלאומית למדע למחקר ולפרסום.

 

מנטורית ומובילת יוזמות להנגשת הידע לציבור

מחויבותה של פרופ' נעם לתלמידיה קנתה לה שם מיוחד כמנטורית. היא הדריכה בעבר ומדריכה בהווה תשעה תלמידים ותלמידות ללימודי תואר שלישי, והיא אף זכתה להכרה כמרצה מצטיינת, עם קבלת פרס הרקטור של אוניברסיטת תל אביב לשנת 2014 על הצטיינות בהוראה.

 

בהקשר הציבורי חשוב לציין את קבוצת הפייסבוק "יומי" שפתחה. בימים אלו חברים בקבוצה הזאת מעל אלף לומדים ולומדות. בפורום הזה מתנהלת מדי יום ביומו שיח אינטלקטואלי כן, מרשים ומלא חיות, הנסוב על אודות הדף היומי הנלמד באותו היום, בדגש מחקרי. בין הדיונים שם ניתן למצוא שיח פורה על העריכה הספרותית, על כתבי היד, ועל הרקע ההיסטורי והארכיאולוגי של הסוגיות בתלמוד הבבלי. מעבר לכך שחוקרות וחוקרים מציגים שם מאמרים ופרקי מחקר לעיון הציבור, חברות וחברים רבים בעולם האקדמי מעידים על כל שהדיונים בפורום הזה היוו תשתית לשורה מכובדת של מחקרים חדשים ולשיתופי פעולה אקדמיים. פרופ' נעם תורמת מספר פעמים בכל שבוע לדיונים בדף הפייסבוק הזה. זו דוגמה יפה להנהגה הטבעית של פרופ' נעם, שזיהתה כיצד בכוח הטכנולוגיה לספק פלטפורמה חדשה להנגשת ידע ואופני לימוד לציבור הרחב.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>