מרכז קנטור זכה במימון האיחוד האירופי למחקר על חיי היהודים במרכז אירופה

המיזם, בשיתוף עם האוניברסיטאות קרל בפראג, פוטסדאם וקומניוס בברטיסלבה, יתמקד בחקר חיי היהודים ושילובם במדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר

06 מאי 2019

מרכז קנטור לחקר יהודי אירופה בזמננו באוניברסיטת תל אביב, בראשות פרופ׳ דינה פורת, זכה במימון של 200 אלף יורו, לניהול מיזם מחקר משותף בנושא חיי היהודים במרכז אירופה, ושילובם במדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר.

 

המחקר האינטרדיסציפלינרי יתבצע במימון הקרן האירופית ארסמוס+ לשותפויות אסטרטגיות של האיחוד האירופי, והוא מתוכנן להימשך עד שנת 2020. יצוין שהקרן ממעטת להעניק מענקי מחקר בתחום מדעי הרוח.

 

"הזכייה במימון משמחת אותנו מאוד", אומר ד"ר חיים פיארברג ממרכז קנטור. "מדובר בפרויקט שהאיחוד האירופי עצמו מעוניין בו. המחקר מעניין לא רק את האוניברסיטאות השותפות בלבד, אלא גם את קובעי המדיניות באיחוד האירופי, המעוניינים להשתמש במסקנותיו כדי ללמוד כיצד לשפר את תהליכי השילוב של מיעוטים דתיים ואתניים במדינות מרכז אירופה".

 

המחקר ההיסטורי, הסוציולוגי והדמוגרפי, ינוהל על ידי פרופ׳ לילך לב ארי, עמיתת מחקר בכירה במרכז קנטור, ד״ר חיים פיארברג ומר אדריאן גרושיניעבסקי. הוא יתמקד ביהודים שחיים במדינות מרכז אירופה הדמוקרטיות, שנמנו בעבר עם הגוש הקומוניסטי, בהן הונגריה, פולין, סלובקיה, צ'כיה וערי גרמניה המזרחית לשעבר, ויבחן את האינטראקציה שלהם עם אוכלוסיית הרוב האתנית והדתית, מזווית הראייה של יהודים ושל לא יהודים כאחד.

 

"מדינות אלה אינן נמצאות בדרך כלל בפוקוס הישראלי", מסביר ד"ר פיארברג. ״הישראלי מסתכל על ברלין ומערבה ושוכח שיש מדינות במרכז אירופה, שמתמודדות עם סוגיות של הבניה לאומית. למשל, בהונגריה הסוגייה הלאומית נתקלת בקשיים רבים ובביקורת חיצונית ופנימית רבה בשאלות היסטוריות, כמו מיהם הגיבורים של מדינת הלאום ההונגרית? מבחינת בני המיעוט היהודי, הגיבורים האלה הם פעמים רבות בבחינת סדין אדום – פאשיסטים, אנטישמים ולפעמים משתפי פעולה עם הנאצים. גם בתוך הקבוצה היהודית יש ויכוחים בשאלה עד כמה לתמוך בשלטון. במקביל, אנחנו רואים כי מעמדה של הקהילה היהודית המרכזית-ממסדית הולך ומתערער, ומתגבשות קהילות חדשות כמו חב"ד, הקוראות עליה תיגר ולא מהססות לתמוך בעמדת השלטון, בסוגיות שהקהילה המרכזית מתנגדת להן, ובלבד שיינתן חופש הפולחן ליהודים. זו תפיסה שונה מזו של הקהילה היהודית הקלאסית, שחיבקה גם חילונים. במחקר זה אנו ננסה לבחון את הגבולות, את ההשפעות ואת מחירי האינטגרציה במגזרים שונים באוכלוסייה כגון: אנשי דת, מנהיגי קהילה ומשכילים".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>