הוכרזו הזוכים באולימפיאדת הלשון הראשונה של אוניברסיטת תל אביב

האולימפיאדה נוסדה כדי לחשוף את הנוער להתבוננות רחבה, יצירתית ומאתגרת יותר בשפה

19 יוני 2022
צילום: שלומי מזרחי

ביום שישי נערך טקס הסיום של האולימפיאדה הראשונה בלשון עברית של החוג ללשון העברית באוניברסיטת תל אביב ושל ארגון המתמטיקאי הצעיר.

 

בשלב הראשון השתפו 1815 בני נוער מכל רחבי הארץ, ולשלב הגמר עלו 166 בני נוער, שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר בשלב המקדים. האולימפיאדה נערכה בשתי רמות: כיתות ז'-ט', שאליה נרשמו גם ילדים צעירים יותר, מבריקים ואוהבי שפה, וכיתות י'-י"ב.

 

התחרות כללה הבנה ובקיאות בלשון ברמה גבוהה. בין היתר, התלמידים נשאלו: מה המילה העברית שקבעה האקדמיה ללשון לשמפו, בהינתן סדרת מילים בשומרית – מדוע נקרא המַלָּח דווקא כך, מהם העקרונות הבלשניים שעל יסודם מחדשים מילים בשפה המומצאת בארץ יומבו-מומבו, והאם תוכלו לנחש אם רשימה נתונה של מילים בכתב ברייל היא עברית או אנגלית?

 

עד כיתה ט' - זכו במקום הראשון: דורי רכטמן מקרית החינוך ברחובות, מעין בר הלמר מאורט כרמים ביישוב פרוד, תמר חלבה מחטיבת שז"ר ביהוד  ויונתן כהנא מבית הספר אורות עציון בישוב אלון שבות

 

מכיתה י' עד י"ב – זכו במקום הראשון: הלל הרטמן, ישיבת ברוכין מהיישוב עלי זהב, נועה בר מהתיכון שליד האוניברסיטה במבשרת ציון, דריה צדקה דראל, עירוני ד' בתל אביב ויהל שפי, תיכון אוסטרובסקי בגבעת חן.

 

בטקס הגמר החגיגי השתתפו, ד"ר תומר בוזמן, מפמ"ר הלשון העברית בחינוך העל יסודי מטעם משרד החינוך, פרופ' גלי צינמון, דקאנית הפקולטה למדעי הרוח, נציגי החוג ללשון העברית ונציגי ארגון המתמטיקאי הצעיר, נציגי חברות פיינל וצ'ק פוינט ועוד.

 

קסם השפה

ד"ר עינת גונן, ראשת החוג ללשון העברית ולבלשנות שמית באוניברסיטת תל אביב: "האולימפיאדה נוסדה כדי לחשוף את הנוער להתבוננות רחבה יותר בשפה, דרך פריסה של קשת שאלות וחידות מאתגרות ולא שגרתיות. השאלות כוללות תרגילי מחשבה והיגיון לשוני, פיענוח צפנים, חידות של חוקיות משווה בשפות שמיות עתיקות, פירושי מילים וניבים, הסקת חוקיות של העברית המקראית על יסוד דוגמאות ועוד.  שאלות אחדות בתחרות עוסקות בליבת החומר הנלמד בחוג ללשון העברית ולבלשנות שמית אוניברסיטה, ואחרות בחשיבה לוגית-מתמטית."

 

"היופי של האולימפיאדה בעיניי טמון בנקודת המבט החדשה על חוקיות בלשנית בלשון העברית או בלשונות אחרות, חלקן אפילו ממוצאות. וכאן מתחולל הקסם: בלי ידע מוקדם בבלשנות, רק על יסוד יכולת ניתוח והיסק – הילדים מפענחים חוקיות נתונה או יוצרים חוקיות לשונית חדשה ונחשפים ליופי שבחקר הלשון העברית".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>