פרס איינהורן בתחום חקר הלשון והספרות הרפואית העברית לד"ר לימור שרייבמן-שריר

הפרס הוענק על מחקרה פורץ הדרך בתחום ההומניזם ברפואה

13 יולי 2021

ד"ר לימור שרייבמן-שריר זכתה בפרס איינהורן בתחום חקר הלשון והספרות הרפואית העברית לשנת 2021 מטעם עריית תל-אביב, וזאת על סדרת 5 ספריה:"הרהורים על ספרות ורפואה - דילמות ביחסי רופא-חולה" בהוצאת הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר

 

ד"ר לימור שרייבמן שריר היא רופאה וסופרת, מתכננת ומנהלת קורס ספרות ורפואה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר. ספרה נולד בעקבות הקורס, שזוכה להצלחה רבה בקרב הסטודנטים, והוא מוענק מדי שנה לבוגרי הפקולטה לרפואה בטקס הסיום.

 

על פי נימוקי השופטים, "הפרס הוענק לד"ר שרייברמן-שריר על מחקרה החדשני פורץ הדרך המונומנטלי, שפתחה שדה מחקרי חדש ואחר בכל מה ששייך להומניזם ברפואה. במחקרה, יש דיון בהיבטים האנושיים המשלימים של העולם הרפואי, מורכבות הקשר בין רופא לחולה, על כל הדילמות האתיות הניצבות לפתחו כגון מוות, אובדן, קדושת החיים, המתת חסד, מוסר וכדומה."

 

מפגש בין אדם לאדם

"הרפואה נשענת על הנחות יסוד מתחומי ידע מדעיים, אבל אל לנו לשכוח שהיא מתבססת על מפגש בין אדם לאדם, בין הרופא לחולה." מסבירה ד"ר שרייבמן שריר. "התמקדות במדע, גורמת כיום לתחושה, שהרופא שבוי במודלים ביו רפואיים, שהם לא פעם מודלים של הפרדה וניתוק: הטכנולוגיה החדשה מפרידה בין הרופא לחולה, והרופא עצמו רואה לפעמים את אברי הגוף שבטיפולו כאילו הם נפרדים מהגוף השלם. מחקרים מדברים על שחיקה ותסכול מתמשך של רופאים כתוצאה ממרוץ אחרי ידע: התחרות בעולם האקדמי, כתיבת מאמרים מקצועיים, אשר ממעטים לעסוק ברגשות ובחוויות אישיות, ותפקידים ביורוקרטים שנוספו על עבודת הרופא מעצימים את תחושתו שלעתים הינו שבוי בעולם מנוכר. בנוסף, הרופא לעתיד מפתח אמנם מיומנות ספציפית בתחומו, אך עבודתו התובענית מונעת ממנו מלהיפתח לעולמות אחרים לעתים עד כדי צרות אופקים."

 

"דווקא בעידן הקדמה והטכנולוגיה הולך הרופא ומתרחק מהחולה. אם נחשוב על כך, בעולם העתיק, בתקופתם של היפוקרטס וגלנוס, כמו גם בימי הביניים, היה הרופא איש אשכולות שעסק בתחומי המדע השונים ובה בעת בכתיבה ובפילוסופיה. בעולם מתגברת כיום הנטייה להחזיר את משמעות מקצוע הרפואה במונחים של "היות אדם". אחד התהליכים הבסיסיים ביותר במהלך הזה הוא פיתוח הדיאלוג רופא חולה באמצעות לימוד מדעי-הרוח בבתי הספר לרפואה, תהליך שהוא מתקדם בארה"ב שם נלמד תחום ה-medical humanities (הומנות ורפואה) כחלק מתוכנית הלימודים. אני עצמי בוגרת הפקולטה לרפואה על שם סאקלר ורופאה בהכשרתי. בזמני, החינוך בבית הספר לרפואה התבסס על מקצועות הרפואה והמדע בלבד, והחינוך ההומניסטי נעדר כליל מתוכנית הלימודים. עם השנים התקרבתי למדעי הרוח והפכתי סופרת, עובדה שפיתחה בי את הכושר להתבונן באדם מפרספקטיבה רחבה ושלמה יותר. דווקא בעזרת היחשפותי לטקסטים ספרותיים למדתי להבין ולהתעמק ברגשות ובתחושות אנושיים ולהיות ערה לכאבו של אדם ולסבלותיו."

 

הזוכה השנייה בפרס השנה היא ד"ר רחל הרצוג – היסטוריונית מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בן גוריון עבור מחקרה על רופאים ניצולי שואה. בין הזוכים בעבר ד"ר זיסמן מונטנר - רופא וסופר שחקר את רפואת הרמב"ם הנודע ופרסם את מחקריו בהוצאת הרב קוק, פרופ' יהושע ליבוביץ, פרופ' יעקוב רותם, פרופ' יהודה שיינפלד ועוד.

 

הפרס, בסך 18,000 ש"ח, יוענק בטקס חגיגי שייערך ביום שלישי, 28.12.21, במעמד ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>