מהפכת לימודי ה"מיקרו-מאסטר" יוצאת לדרך

מסלולי לימוד ממוקדים ומקוצרים יכינו את בוגרות ובוגרי התואר הראשון לאתגרי המאה ה-21

02 מרץ 2021

טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית, רכבים אוטונומיים, תחרות בלתי פוסקת בעולם גלובאלי, שינויים חברתיים (כמו המחאה החברתית), משברים צפויים (כמו משבר האקלים) ובלתי צפויים (כמו הקורונה) מחייבים אותנו ללמוד כל הזמן בכדי להתאים את עצמנו למציאות המשתנה. אבל מה הדרך הטובה ביותר לשלב לימודים נוספים במהלך הקריירה והחיים בכלל, אחרי שסיימנו את התואר הראשון?

 

לראשונה בישראל, אוניברסיטת תל אביב תחל ללמד בימים הקרובים (פתיחת סמסטר ב') לימודי "מיקרו-מאסטר" (מקבצים של אשכולות קורסים אקדמיים) במסגרת בתי הספר השונים בפקולטה להנדסה. בשלב ראשון מוצעים לסטודנטים 4 מסלולי לימוד: אינטליגנציה מלאכותית (AI) עיבוד אותות ותמונות, מדע הנתונים (BIG DATA), ורובוטיקה.

 

תוכניות ה"מיקרו-מאסטר" מיועדות לבוגרי תואר ראשון, בין היתר עובדים בתעשייה, אשר מעוניינים ללמוד הקבצים מובנים של קורסים אקדמיים שיקנו להם פיתוח מקצועי עדכני, רלוונטי וממוקד, כמו גם העשרת הידע. תוכניות המיקרו-מאסטר הן בהיקף של כרבע עד שליש מתואר אקדמי שני (כ-8 עד 12 נ"ז). סטודנטים שיעמדו בדרישות האקדמיות, עם ממוצע ציונים של לפחות 75, יהיו זכאים לתעודה מטעם האוניברסיטה.

 

מעדכנים גרסה

תוכניות המיקרו-מאסטר תואמות את עקרונות הלמידה לאורך החיים – lifelong learning, שמהווים כלי חשוב בהכשרה המקצועית הנדרשת ע"י התעשייה בכלל, ולצורך הפיתוח האישי והמקצועי של אנשי ההיי-טק בפרט. כך למשל, מהנדסים שלמדו הנדסת חשמל לפני עשור לא נחשפו לתחומים כמו למידת מכונה, בינה מלאכותית, מערכות אוטונומיות ונתוני עתק (Big Data). כעת, תיפתח בפני מהנדסים כאלו אפשרות לחזור לאוניברסיטה להשתלמות קצרה בלימוד מספר קורסים ממוקדים בנושאים הנדרשים להם בכדי להישאר עדכניים ורלוונטיים".

 

לדברי רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' מרק שטייף: "מדובר בבשורה אמיתית עבור המערכת האקדמית והתעשייה שבזכות ה"מיקרו-מאסטר" תשתבח בעובדים טובים ומיומנים יותר. השנים האחרונות מתאפיינות בשינויים דרמטיים בשוק העבודה הגלובאלי. מקצועות מסורתיים הולכים ונעלמים, ובמקומם מתפתחים תחומי עיסוק חדשים, שדורשים מיומנות גבוהה והכשרה רב-תחומית. שינויים אלו מחייבים גם את המערכת האקדמית לעשות את ההתאמות הנדרשות כדי לאפשר את ההכשרה המקצועית, העדכנית והמתאימה ביותר לצרכי התעשייה והמשק. היכולת של האוניברסיטה לשלב מחקר מתקדם ופורץ דרך, יחד עם הוראה חדשנית וכלים דיגיטליים מתקדמים, מאפשרים לה לתת מענה לצרכים שונים של סטודנטים ולעשות זאת בדרכים מגוונות תוך שמירה על האיכות והרמה האקדמית".

 

WIN-WIN לכולם

"זוהי מהפכה אמיתית," אומר פרופ' יוסי רוזנוקס, דקאן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב, "בעוד שבעולם הישן רוב המועסקים התמידו בקריירה מקצועית אחת, כיום אנשים מחליפים מקומות תעסוקה וקריירות בתדירות גבוהה, ולצד הגיוון בתחומי עיסוק שונים, העובדים נדרשים להתעדכן כל הזמן בחידושים ובפיתוחים המקצועיים השונים בכל תחום. מבחינה זו מדובר ב-WIN-WIN קלאסי, שכן מהמיקרו-מאסטר ייהנו הסטודנטים והסטודנטיות, המעסיקים וגם האוניברסיטה: האוניברסיטה פותחת את שעריה לאנשי התעשייה שיחזרו לאקדמיה לצורך הכשרה עדכנית ורלוונטית, התעשייה משתבחת בכוח אדם מיומן וטוב יותר, ובהמשך האוניברסיטה תהנה גם מאלה שימשיכו וישלימו לימודים לתואר שני ".

 

פרופ' דוד מנדלוביץ, מיוזמי התוכנית, מוסיף: "בפיתוח תכנית המיקרו מאסטר נשמרו שני עקרונות חשובים: עקרון המודולריות שמאפשר בצבירה של מספר מסלולי מיקרו מאסטר להשלים תואר שני מלא ויוקרתי מהפקולטה להנדסה של אוניברסיטת תל אביב, וכן שכל מסלולי המיקרו מאסטר המוצעים פותחו ביחד עם התעשיות הרלבנטיות ומעניקים למשתתפי המסלול את כלי העבודה המיטביים להתמודדות עם אתגרי המחר. התוכנית משנה לחלוטין את תפיסת האוניברסיטה בעיני התלמיד והתעשייה בה הוא עובד ומייצרת מצב בו האקדמיה הופכת להיות שותפה פעילה לקידומם של אנשי ההייטק, להכשרתם המתמשכת ולחשיפתם לאופקים טכנולוגיים עתידיים."

 

לומדים תמיד

מסלולי המיקרו-מאסטר הם חלק ממהלך רחב של לימודים לבעלי תואר אקדמי שהאוניברסיטה משיקה לקראת שנת הלימודים הקרובה (תשפ"ב). במסגרת זו, שתיקרא "לומדים>תמיד", האוניברסיטה תרכז תחת קורת גג אחת:

  • מגוון של תוכניות מיקרו-מאסטר – בהנדסה ובתחומים נוספים
  • לימודים לתואר ראשון דו-חוגי במסגרת "חוג לאחר תואר" (למשל בוגרים במדעי החברה או רוח שיבחרו ללמוד את התוכנית הדו-חוגית ב"מדעים דיגיטליים להייטק")
  • תוכנית הסבה לסיעוד לבעלי תואר ראשון
  • תוכנית השלמות לקראת תואר שני בעבודה סוציאלית (לבוגרים שהתואר הראשון שלהם אינו בעבודה סוציאלית)
  • לימודים לתעודת הוראה
  • לימודי תעודה אחרים
  • וכמובן, גם לימודים לתואר שני

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>