ד"ר אורן פלניצאנו זכה בפרס "ציגלר" היוקרתי לשנת 2022

מחקריו עוסקים בביולוגיה של מנגנוני ההתחדשות של הכליות והשימוש בתאי גזע של כליות לחידוש כליות פגועות

04 דצמבר 2022

כבוד גדול והישג מכובד לד"ר אורן פלניצאנו מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, המרכז הרפואי שיבא ומרכז סגול לרפואה רגנרטיבית מאוניברסיטת תל אביב, שזכה בפרס "ציגלר" לחוקרים ומדענים צעירים.

 

מחקריו של ד"ר פלניצאנו, המשמש כיום כראש המעבדה לחקר הכליה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם של המרכז הרפואי שיבא תל השומר, וחבר בתוכנית רופא-חוקר של שיבא, עוסקים בביולוגיה של מנגנוני ההתחדשות של הכליות והשימוש בתאי גזע של כליות לחידוש כליות פגועות. עבודת המחקר שפורסמה ב-2020 בכתב העת המדעי 'Journal of the American Society of Nephrology' נערכה במעבדתו של פרופ' בני דקל במכון לחקר תאי אב במרכז הרפואי שיבא, תל השומר ובשיתוף עם מעבדתה של פרופ' שושי גרינברגר, ולה היו שותפות ככותבות ראשיות גם ד"ר אורית הררי-שטיינברג וד"ר דורית עומר.

 

"אחד המכשולים העיקריים בתחום השימוש בתאי גזע לטיפול במחלות בבני אדם, הוא שגם אם נצליח להעמיד תאים מוצלחים, לרוב אם נשתיל אותם בגוף, לא תהיה להם וסקולריזציה (אספקת דם) טובה, מה שימנע מהם לשרוד בגוף ולהביא לאפקט הרצוי. לכן, במחקרנו החלטנו לקחת תאים שמתפתחים לכלי דם אנושיים ולשלב אותם עם תאי גזע של הכליה (כדוגמה לאיבר שאינו מתפקד כראוי), ולהזריק אותם כתערובת לכליות של עכברים, כדי לבחון אם נצליח לקבל שתלים כלייתיים עם אספקת דם טובה. לתדהמתנו, לא רק שהתאים התארגנו בצורה מסודרת לרשת מפותחת של כלי דם שהזינה את רקמת הכליה שנוצרה, אלא שכלי הדם שנוצרו מהתאים המוזרקים התחברו לכלי הדם הקיימים של העכבר, והחלו להזרים דם. בנוסף, אותה תופעה קרתה כאשר הזרקנו את שילוב תאים זה לכליות פגועות, מה שמעיד שלשיטה פוטנציאל גם במצבי מחלה. במובן הזה - מצאנו פתרון חדשני לבעיה מאוד משמעותית בתחום תאי הגזע," אומר ד"ר פלניצאנו.

 

פרס "ציגלר" נוסד ע"י משפחתו של ראובן ציגלר ז"ל, שהחליטה להנציח את זכרו על ידי הקמת קרן אשר תעניק פרסים לרופאים ולחוקרים צעירים (עד גיל 40) על עבודת מחקר בעלת יישומים רפואיים. הפרס מוענק אחת לשנתיים, והשנה היה בסימן רפואה מותאמת אישית. השנה, לראשונה הוענק הפרס ע"י האקדמיה הלאומית הישראלית לרפואה מדעית שליד הר"י, בשיתוף הטכניון. גובה הפרס השנה עמד על 11 אלף שקלים.

 

"אנחנו גאים מאוד בד"ר פלניצאנו. מרכז סגול לרפואה רגנרטיבית בראשות פרופ' בני דקל קם בדיוק למטרה זו של מתן פתרונות משולבים לבעיות רפואיות ואפשרות ליישום קליני של המחקרים. המרכז בנה קהילת מומחים, חוקרים ורופאים מדיספלינות שונות דוגמת הנדסת רקמות, ביולוגיה מולקולרית ותאית, ביולוגיה חישובית, אימונותרפיה ועוד, על מנת לתת פתרון הוליסטי לתחום. תוכנית הדגל של המרכז היא עתודת חוקרים-רופאים (MD-PhD) כמו ד"ר פלניצאנו, שמגיעים עם  ניסיון קליני מהמרפאות וראייה מחקרית חדשנית ואינטגרטיבית שמקדמת את המדע לכיוון טיפולים בחולים," מסכמת ד"ר קרן שטרנהל רון, סמנכ"לית התפעול של מרכז סגול, "יתרה מזאת, בימים אלה אנו מקיימים קול קורא חדש, על מנת לאתר רעיונות מחקריים פורצי דרך כמו של ד"ר פלניצאנו במטרה להמשיך ולהצעיד את פני הרפואה הרגנרטיבית בישראל קדימה".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>