יזמות והעיר הגדולה

קורס מקוון משותף של אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת גנואה פועל לפצח את האתגרים שחוות ערים באזור הים התיכון

08 מרץ 2023
הקונטיינר של vertical field. דוגמא ליוזמה של חקלאות אורבנית חכמה
הקונטיינר של vertical field. דוגמא ליוזמה של חקלאות אורבנית חכמה

מה משותף ליריעת קירוי שיוצרת צל ביום ואור בלילה עם חשמל שיצרה בעצמה, לכביש שמטעין רכבים חשמליים שנעים עליו ולגידול ירקות בעיר על קירות בניינים? כל אלו הם פתרונות חכמים שיכולים להפוך את החיים שלנו בערים לנעימים, כלכליים ואיכותיים יותר. אם גם לך יש רעיונות מהסוג הזה, סימן שהיזמות העירונית בוערת בך וכנראה שהקורס החינמי הדיגיטלי Smart City Online Training Course שפותח במסגרת המחקר היישומי SME4SMARTCITIES, יכול לעזור לך להפוך אותם למציאות.

 

איך הופכים עיר לחכמה ולחסינה?

הקורס החדשני הוא יוזמה של תוכנית ENI CBC MED באיחוד האירופי, בהשתתפות ספרד, איטליה וישראל. זהו קורס מקוון שמבוסס על שילוב הניסיון והידע של גופים אקדמיים, מומחים מקצועיים, מרכזי חדשנות וערים באזור הים התיכון - ללא כוונת רווח, ללא קידום מסחרי וללא אג'נדות, פרט למטרה המוצהרת של חיבור בין חברות יזמיות וחדשניות ובין ערים, כדי לקדם חדשנות וקיימות בערים סביב הים התיכון. זאת המטרה של פרויקט המחקר היישומי SME4SMARTCITIES אשר מנוהל יחד על ידי מרכזי חדשנות בספרד ובאיטליה, המעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית בחוג ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב ואגף קיימות וחדשנות בעיריית כפר סבא.

 

הקורס מוצע בחינם ליזמים וליזמיות, למנהלות ולמנהלים בחברות פיתוח חדשניות קטנות ובינוניות, וגם לנשות ולאנשי מפתח בעיריות שרוצים להכיר יותר את מרחב האפשרויות שעומד לרשותם כדי לפעול לטובת העיר.

 

כאן פותח הקורס: מפגש יזמים, נציגי עיריות ומרכזי פיתוח להנעת פיתוחים משותפים, בבניין פורטר באוניברסיטת תל אביב במסגרת פרוייקט המחקר SME4SMARTCITIES (צילום: אביגדור שרון)

 

"המטרה הראשית של הקורס היא לתת מבט עדכני ומקיף על שוק 'הערים החכמות', על האתגרים שערי הים התיכון מתמודדות איתם, על תחומי פעילות ומגמות טכנולוגיות, וללמד איך ליצור שיתופי פעולה כדי ליישם יחד פתרונות מערכתיים וגישות עדכניות של עיר חכמה, בריאה, חסינה ואטרקטיבית לתושבים ולמבקרים", אומרת ד"ר אורלי רונן, ראשת המעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית ומצוות כותבי וכותבות תכני הקורס.

 

הים התיכון הוא אחד האזורים שצפויים להתחמם בעשורים הקרובים באופן קיצוני יותר מאחרים. ערי הים התיכון מתמודדות עם לא מעט אתגרים. "רשימה חלקית של הבעיות שאנחנו מנסים לפתור במסגרת הקורס כוללת את העיור ההולך וגובר עקב מעבר של אנשים ומשפחות לערים, נושא הניידות בעיר, הירידה באיכות הסביבה, עלייה בחום הכלוא בתוך העיר (איי חום), השפעתה הגוברת של צריכת אנרגיה על פליטת גזי חממה, פליטות פחמן וטביעת הרגל האקולוגית של כל אחד ואחת מאתנו, מוכנות לשינויי אקלים וירידה בחוסן העירוני עקב תלות הערים במשאבים חיצוניים", מסביר אביגדור שרון, אף הוא מהמעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית ומי שלקח חלק בהכנת הקורס החדש.

 

מדשאה בין פסי הטראם. כך מתמודדים בצ'כיה עם איי החום העירוני 

 

ללמוד מהטובות ומהטובים ביותר

תכני הקורס נכתבו על ידי מומחים מאוניברסיטת תל אביב, מאוניברסיטת גנואה באיטליה, ממרכז החדשנות FILSE בליגוריה איטליה ומומחים בעלי ניסיון רב בתחומי החדשנות, בהם פטריסיה להי-אנגל, מומחית לפיתוח עסקי ולמעורבות אקולוגית, ושמוליק בן טובים, כלכלן ויזם חברתי וממקימי עמותת  City TLV.

 

הוא בנוי משישה מודולים בנושאים מגוונים, ונלמד בקצב אישי באמצעות שיעורים קצרים וסרטוני וידאו מוקלטים עם מומחים מהתעשייה ומארגונים מקצועיים. בסוף כל מודול יש שאלון להערכה עצמית.

 

לשאלה מדוע כדאי לעבור את הקורס, עונה ד"ר רונן כי "התחום של ערים חכמות יכול להיות מאוד מבלבל. הקורס מנגיש בצורה עקבית וברורה תמונה של העיר החכמה על כל מרכיביה, ומעניק כלים שונים, לרבות מערך כולל של קשרים, דרכים לעבודה מול עיריות, לימוד אופן השתתפות במכרזים ועוד".

 

תחנת אוטובוס חכמה בניו דלהי, שמכוסה בתאים פוטו-וולטאים ומספקת אנרגיה ומחסה לציבור

 

לדבריה של רונן, הקורס מבוסס על מחקר מאוזן ואובייקטיבי, וכולל סקירות מקיפות, מעורבות של 34 ערים, ניסיון ביצירת פרויקטי פיתוח משולבים עם יזמים ועם עיריות, וזהו היתרון העיקרי שאי אפשר לקבל בשום מקום אחר. בין הערים שלוקחות חלק בפרויקט אפשר למצוא את מאלגה, ג'נובה, קליגרי,  סביליה ופה בישראל את תל אביב, הרצליה, כפר סבא,  אילת ועוד.

 

להרשמה לקורס >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>