מציינים את יום המאבק באלימות נגד נשים

משבר הקורונה הוביל לעלייה במספר הנפגעות מאלימות

24 נובמבר 2020

ב-25.11.20 מציינים בכל העולם את יום המאבק באלימות נגד נשים. באוניברסיטת תל אביב פועלים במשך כל השנה ליצירת סביבה בטוחה, תוך העלאת המודעות לנושא, וחוקרים את התופעה המדאיגה, אשר נראה כי רק הולכת ומתגברת בעקבות משבר הקורונה.

 

אלימות נגד נשים בצל הקורונה

מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסמו ב-22.11.20, עולה נתון מדאיג: ישנה עלייה ברורה במספר מקרי האלימות בבית ובמשפחה מאז פרוץ משבר הקורונה. הניסיון לצמצם את התפשטות הנגיף, שהוביל להגבלות תנועה ולשהייה ממושכת בבתים ללא יכולת לצאת למסגרות לימודים, עבודה או פנאי, הובילו לעלייה ניכרת בפניות למוקד 118 של משרד הרווחה, בנוגע לכל סוגי האלימות במשפחה. סך הפניות בנושא אלימות במשפחה בתקופת הקורונה היה יותר מכפול מאשר תקופה המקבילה אשתקד (עלייה של 158%). העלייה הגדולה ביותר הייתה במספר הפניות בנושא אלימות בין בני זוג, שעלתה ביותר מפי 4 (עלייה של 315%).

 

חלק בלתי נפרד מאלימות כלפי נשים היא אלימות מינית המופעלת כלפיהן. בהתאם לכך, גם מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי פגיעה מינית דיווחו על עלייה דרמטית במספר הפניות. אך האלימות המינית לא מתקיימת רק בבתים אלא גם באוניברסיטה. על אף המעבר ללמידה מקוונת ולריחוק חברתי, המשיכו לזרום לנציבה למניעת הטרדה מינית פניות הנוגעות להטרדות מיניות ברשת.

 

ד"ר יעל להב מהחוג לריפוי בעיסוק בבית הספר למקצועות הבריאות ע"ש שטייר, ערכה מחקר במהלך חודש אפריל, שבו השתתפו 1,698 נשים ישראליות מכל הארץ, בטווח רחב של גילאים ומרקעים סוציו-דמוגרפיים שונים. ממצאי המחקר שלה העלו תמונה מדאיגה. 40% מהנשים הנשאלות דיווחו על אלימות מצד בני זוגן לאורך חייהן, ו-20% דיווחו על אלימות בהווה. בנוסף, מספר נשים שהשתתפו במחקר פנו אל צוות החוקרים בבקשה לעזרה מיידית. חלקן היו בסכנה ממשית, ועקב פנייתן עורבו גורמי טיפול מקצועיים ומשטרתיים.

 

"בעוד ש-71% ממשתתפות המחקר שחוו אלימות שיתפו אחרים במצוקתן, אך לא אנשי מקצוע – 9% מהן בלבד הגישו תלונה במשטרה", אומרת ד"ר להב ומוסיפה: "למרות הממצאים הקשים האלה, אני מאמינה שיש להם השלכות חשובות על הטיפול שניתן לנשים שסובלות מאלימות, ושהם יאפשרו לנו לפתח כלים למתן מענה יעיל יותר ולצמצום שיעורי האלימות והנזקים שבאים בעקבותיה".

 

פרופ' דפנה הקר, מהפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן וראשת התוכנית ללימודי נשים ומגדר, במאמרה "אתגרי הקורונה בעדשה מגדרית", מתריעה: " האתגר הגדול ממתין לנו בתקופה שאחרי הסגר ולאחר שהתפשטות הווירוס תיעצר. למרבה הצער, גלי ההדף של הקורונה רחבים הרבה יותר מאשר פגיעתו הישירה של הווירוס והחללים שהוא מפיל. מהידוע לנו עד כה, מסתמן כי הסגר החלקי או המלא, המוטל במדינות רבות על האוכלוסייה כולה, מוביל לשתי תוצאות קשות בעלות היבטים מגדריים מובהקים: שיתוק כלכלי המוביל לפיטורי עובדים, ועלייה בהיקף ובעוצמת האלימות נגד נשים במשפחה".

 

"בישראל יש מחסור כרוני בנתונים אמינים אודות שיעורי, עוצמת ומאפייני האלימות נגד נשים במשפחותיהן, קל וחומר תיעוד עדכני של מה שמתרחש בימים קשים אלה בבתים שבהם גר בן זוג אלים. אך נדמה שניתן בשלב זה להסתפק בדיווחים המדאיגים של המשטרה, כי ישנה עלייה של  5%בדיווחים על אלימות במשפחהו ,של קווי הסיוע בדבר עלייה דרמטית במספר הפניות .באופן לא מפתיע, הצורך בכליאה עצמית בין כותלי הבית ,הופך בית שיש בו גבר אלים למקום עוד יותר מסוכן מכרגיל. השהייה ביחד לאורך כל היום והלילה, הלחץ הנפשי של התוקפן בגין המצב, לרבות בשל המצוקה הכלכלית הגוברת, והקושי העצום והמוקצן של הקורבן לברוח ולמצוא מקלט בשל הסגר, מובילים ליותר מקרי אלימות ולאלימות קשה יותר".

 

הפורום לסביבה בטוחה באוניברסיטת תל אביב פועל במהלך כל השנה לקידום ולהגברת המודעות לנושא החשוב, ומעוניין להזכיר את דרכי הפנייה לסיוע בקמפוס ומחוצה לו:

  • הנציבות למניעת הטרדה מינית באוניברסיטה - פרופ' תמר ברוש וגב' דנה סילורה-שריר - wesayno@tauex.tau.ac.il
  • מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: קווי חירום 24/7 - לנשים: 1202, לגברים: 1203, נשים ערביות: 046566813 סיוע דרך WhatsApp :  052-8361202

 

מרכזי סיוע לאלימות במשפחה:

  • נעמת: 050-2030504 קו חם 24/7
  • ויצו: 03-6923825
  • ל.א. לאלימות נגד נשים: 1-800-353300, פועל 24/7
  • רוח נשית – עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות: 072-2507770
  • "תהל" – קו סיוע לנשים דתית: 02-6730002, קו סיוע בשפה הערבית: 04-6566813
  • מוקד המידע של משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים: 118
  • קולמילה – צ'אט סיוע אנונימי: https://www.kolmila.org.il/
  • לפנייה לסיוע בערבית - http://chat.wavo.org/

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>