פרופ' סילביה קוטון זכתה בפרס היוקרתי TOP ISC

הפרס הוענק מטעם איגוד הלב ואיגוד שבץ המוח האמריקאי על מחקרה בנושא דמנציה לאחר שבץ מוח

10 יוני 2021

במסגרת אירועי הכנס הבינלאומי לשבץ מוחי (International Stroke Conference (ISC שהתקיים בחודש מרץ 2021, הוענקו פרסי ה-TOP ISC 2021 לחוקרים בשבעה תחומים שונים עבור מחקרים פורצי דרך. איגוד הלב האמריקאי בחר להעניק את הפרס בתחום ירידה קוגניטיבית הנגרמת כתוצאה ממחלת כלי דם מוחיים ((Vascular Cognitive Impairment לפרופ' סילביה קוטון, ראשת מכון הרצג לחקר ההזדקנות והזקנה, וראשת תכנית הדוקטורט בחוג לסיעוד בבית הספר למקצועות הבריאות בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר. תוצאות מחקרה של פרופ' קוטון תורמות לבסיס הידע המדעי בנושא פגיעה קוגניטיבית: ידוע כי התרחשות שבץ מוחי מגדילה את הסיכון לדמנציה אך המחקר הנוכחי הראה בבירור כי לחומרת שבץ המוח ולמספר אירועי השבץ שחווה אדם מסוים יש השפעה משמעותית על הסיכון להתפתחותה של דמנציה. בנוסף, המחקר של פרופ' קוטון ייחודי ביכולת להעריך את הקשר שבין שבץ מוחי לבין הסיכון לפיתוח דמנציה תוך בקרה על השפעתם של גורמי סיכון משותפים לשתי המחלות.

 

המחקר בהובלת פרופ' קוטון מבוסס על נתונים שנאספים במחקר ארוך טווח Atherosclerosis Risk in Communities(ARIC) , שבו מתקיים מעקב אחר התפתחות של מחלות לב וכלי דם, ביניהן שבץ מוחי, החל משנת 1987-1989. במחקרה של פרופ' קוטון נכללו 15,379 משתתפים ב-ARIC. נמצא כי הסיכון לדמנציה גבוה פי שניים באנשים לאחר שבץ מוחי בהשוואה לאלה ללא שבץ, וסיכון זה קפץ לפי 8.5 באנשים שחוו 3 אירועים מוחיים. עוד נמצא כי אנשים שחוו שבץ מוחי בדרגה גבוהה של חומרה היו בסיכון לדמנציה הגבוה פי 5 בהשוואה לאלה עם שבץ קל. הודות למידע המקיף עבור כל משתתף, התאפשרה הערכה של הסיכון לדמנציה לאחר השבץ תוך נטרול מוצלח של השפעתם האפשרית של גורמי סיכון משותפים לשבץ מוחי ולדמנציה.

 

פרופ' סילביה קוטון היא חוקרת מוערכת אשר פועלת רבות בתחום שבץ המוח. בנוסף לעבודתה המחקרית, היא חברה בוועדת ההיגוי ובוועדת הפרסומים של הרישום הארצי לחולי שבץ מוחי מאושפזים בישראל (NASIS), הייתה שותפה לתכנונו, והקמתו, ומלווה את הפרויקט החל מהקמתו בשנת 2004. בנוסף לכך, היא מקיימת קשרים בינלאומיים ארוכי טווח עם חוקרים בכירים באוניברסיטאות יוקרתיות בעולם ובכך תורמת לחיזוק תרומתה של אוניברסיטת תל אביב למחקר בינלאומי פורץ דרך.

 

"אוכלוסיית העולם הולכת ומזדקנת. חיוני לפעול למניעת התפתחות של דמנציה, ולכן ישנה חשיבות עליונה בהערכה של התרומה העצמאית של שבץ מוחי לסיכון לירידה בתפקוד הקוגניטיבי," אומרת פרופ' קוטון. "אני שמחה על ההזדמנות לתרום לנושא ומודה לשותפים שלי במחקר. התרגשתי מאוד כשנודע לי על זכייתי בפרס היוקרתי בתחום בו אני עוסקת שנים רבות. זהו מאורע מיוחד ואני גאה לקבל את ההכרה ולזכות בפרס כה גדול כחוקרת באוניברסיטת תל אביב."

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>