לקראת יום השואה הבינלאומי, תערוכה חדשה של ספריית וינר מציגה משחק ילדים מצמרר מתקופת גרמניה הנאצית

מדובר במעין משחק "מונופול" שמטרתו לאסוף במהירות ששה "כובעים יהודים" ולהביאם לנקודות איסוף

24 ינואר 2023

לקראת יום השואה הבינלאומי, תערוכה חדשה של ספריית וינר לחקר התקופה הנאצית והשואה באוניברסיטת תל אביב מציגה את משחק הילדים המחריד "יהודים החוצה!" [Juden Raus!] שיוצר בגרמניה הנאצית על ידי חברה לא מוכרת,  גונתר ושו"ת [Guenther and Co], בסוף שנת 1938, כנראה בעקבות "ליל הבדולח".

 

פרופ' (אמריטוס) ז'וזה ברונר, המנהל אקדמי ויו"ר הוועדה המדעית של ספריית וינר, מסביר שמדובר במעין משחק "מונופול" (של ימינו) שמטרתו העיקרית הינה לאסוף במהירות ששה "כובעים יהודים" מאזורי המסחר והמגורים של היהודים בעיר ולהביאם לנקודות איסוף. השחקן הראשון שמגיע לאחת מנקודות האיסוף עם ששת הכובעים, מנצח. על לוח המשחק כתוב בין היתר המשפט "לכו לפלשתינה!" [“Auf nach Palästina!”].

 

פרופ' ברונר: "אין ספק ש"יהודים החוצה!" הוא תוצאה של שנים של הסתה ואנטישמיות גסה ששררו בחברה הגרמנית בשנות ה-30, עד כדי כך שמישהו חשב שגירוש היהודים מהווה נושא ראוי למשחק ילדים. המשחק "יהודים החוצה" נחשב חריג גם באותה תקופה, שכן רוב הילדים היו משחקים במשחקים שדרכם הם למדו על דרכה של המפלגה הנאצית, מתי נוסדה ואיך התפתחה, ואילו כאן מדובר במשחק שממש מלמד את הילדים לגרש את היהודים". פרופ' ברונר מוסיף שהעובדות בקשר להיסטוריה של המשחק שנויות במחלוקת, וחלקן אף סותרות אחת את השנייה. מה שכן ניתן לדעת, הוא שמי שהפיץ את המשחק היה רודולף פאבריסיוס [Rudolf Fabricius] אשר היה סוחר מוצרי מזון.

 

 

פרופ' דינה פורת, מהחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב מוסיפה: "במהלך שנות ה-30 ילדים שקיבלו חינוך מטעמה של המפלגה הנאצית, הרבו לשחק בגני הילדים ובבתי הספר במשחקים שעודדו את ההזדהות עם מוסדות המפלגה. כדאי לראות את המשחק המוצג בתערוכה בהקשר הכללי של החומר שילדים קיבלו, כמו למשל מהדורה של הפרוטוקולים של זקני ציון לילדים, או ספר כמו "פטריית הרעל" שמפחיד ילדות מפני יהודים עבדקנים וזוממים ועוד. כך פעלה מערכת חינוך שתכליתה הייתה להכשיר את הלבבות הצעירים לקליטת הרעיונות שהמפלגה דגלה בהם, ואכן ראינו הבדל במהלך המלחמה והשואה בין מי שקיבלו חינוך כזה מגיל צעיר לבין מי שהיו מבוגרים יותר".

 

צוות ספריית וינר באוניברסיטת תל אביב

יחד עם זאת, פרופ' ברונר מוסיף, כי למרות שהמשחק בעל אופי אנטישמי, ואף השתמש בסיסמה הנאצית "יהודים החוצה!", הוא לא התקבל בברכה על ידי הממסד הנאצי. ב-29 בדצמבר 1938 התפרסמה כתבה בשבועון האס.אס Das Schwarze Korps, שבה הועברה ביקורת חריפה על המשחק. נכתב שהמשחק מבזה את המדיניות הנאצית של טיהור גרמניה מיהודים, מכיוון שהוא מציג עבודה קשה ושיטתית כאילו הייתה משחק מזל, ולמעשה מדובר בתוכנית סדורה ושיטתית שהושקעה בה הרבה מחשבה. גם בקרב הציבור הגרמני המשחק לא התקבל בברכה, והעדויות מצביעות על כך שלא היו הרבה מכירות.

 

המשחק הגיע לספריית וינר במהלך שנות השבעים של המאה הקודמת, יחד עם כל הארכיון שאז הועבר לאוניברסיטת תל אביב מלונדון ואשר כולל עשרות אלפי מסמכים מהתקופה הנאצית. המשחק מיד עורר את תשומת ליבם של מנהלי הספרייה, ולאורך השנים, מעת לעת, היו מוציאים אותו ומציגים אותו לבאי הספרייה, מרביתם חוקרי אקדמיה. אך יחד עם זאת, הוא כמעט ולא קיבל תהודה ציבורית, וכעת מנהלי הספרייה החליטו להציגו בתערוכה חדשה. ככל הידוע למנהלי הספרייה, העותק שברשותם, הוא אחד העותקים המקוריים היחידים של המשחק שעוד נותרו בעולם. כמו כן, באוסף הספרייה ניתן גם למצוא את כתב העת  של האס.אס Das Schwarze Korps שבו התפרסם המאמר נגד המשחק.

 

צוות ספריית וינר באוניברסיטת תל אביב

צוות הספרייה

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>