הוכרזו הזוכים בפרס דן דוד הבינלאומי לשנת 2019 על הישגים יוצאי דופן ותרומה לאנושות

תחומי העשייה של הזוכים השנה הם: שמירה על הדמוקרטיה, המאבק בשינוי האקלים ומקרו-היסטוריה

01 מאי 2019
פרס דן דוד

הוכרזו חמשת הזוכים בפרס דן דוד לשנת 2019. פרס דן דוד היוקרתי, הנמנה עם צמרת הפרסים הבינלאומיים, הוא פרי יוזמה משותפת של קרן דן דוד ואוניברסיטת תל אביב. הפרסים, בסך 3 מיליון דולר, מוענקים מדי שנה, זו השנה ה-19, לאישים ולמוסדות מצטיינים בעלי הישגים בולטים וייחודיים, כהוקרה על הישג יוצא דופן ותרומה לאנושות. כמדי שנה, ייערך טקס הענקת הפרסים בשבוע חבר הנאמנים של האוניברסיטה.

 

בתחום השמירה על הדמוקרטיה זכו השנה פרופ' מייקל איגנטייף (Michael Ignatieff) והארגון עיתונאים ללא גבולות (Reporters Without Borders); בתחום המאבק בשינוי האקלים זכתה כריסטיאנה פיגרס (Christiana Figueres); ובתחום המקרו-היסטוריה (ההיסטוריה המקיפה) זכו פרופ' קנת פומרנץ (Kenneth Pomeranz) ופרופ' סנג'איי סוברהמניאם (Sanjay Subrahmanyam).

 

פרופ׳ מייקל איגנטייף זכה בפרס על תרומתו המתמשכת להגנת הדמוקרטיה ברחבי העולם ככתב וכמגן בולט של זכויות אדם; על היותו אחד הראשונים להתריע על עלייתה המחודשת של הלאומנות האתנית; ובמיוחד על מנהיגותו כנשיא ורקטור האוניברסיטה של אירופה המרכזית (Central European University) שבבודפשט, ועל עמידתו האמיצה כנגד הניסיונות לחנוק את החופש האקדמי, חופש הביטוי והפלורליזם בארצו. בדצמבר 2018 נודע כי המוסד האקדמי, מהטובים בעולם, שנוסד על ידי המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס, נאלץ לעבור לווינה לאחר שהממשלה בראשותו של ויקטור אורבן, לא אפשרה לה להמשיך לפעול על אדמת הונגריה.

 

ארגון עיתונאים ללא גבולות התבלט בשנים האחרונות כארגון הבינלאומי העיקרי שמסייע להגנת חופש העיתונות ברחבי העולם. הארגון עוקב אחר מדיניות ממשלים והתייחסותם לעיתונות ולתקשורת, ומספק מידע ותמיכה כספית ומוסרית לעיתונאים הנרדפים על ידי ממשלותיהם. מאז היווסדו ב-1985 סייע הארגון ליותר מ-500 עיתונאים, ובמקרים אחדים אף הצליח למנוע את כליאתם או לשחררם ממאסר.

 

כריסטינה פיגרס זכתה בפרס על מנהיגותה יוצאת הדופן כיושבת ראש אמנת המסגרת של האו"ם לשינוי האקלים, שהגיעה לשיאה בהסכם פריז בשנת 2015. ההסכם ההיסטורי, שאושר על ידי 195 מדינות, בישר סיכוי משמעותי להאטת התחממות כדור הארץ.

 

פרופ' קנת פומרנץ נחשב על ידי רבים כאחד מאדריכלי "ההיסטוריה העולמית" בזכות עבודתו המקיפה על ההשפעות ההדדיות של ממשל, חברה וכלכלה, ועל ההתפתחות היחסית של עמים ברחבי העולם. במיוחד התייחס צוות הבחירה לספרו החשוב
(Divergence: China, Europe, and the Making of the Modern World" (Economy 2000", המנתח באופן מעמיק את הגורמים אשר הובילו לפריחתה התעשייתית המהירה של צפון-מערב אירופה החל בסוף המאה ה-18, בהשוואה למדינות מזרח אסיה ויתר העולם.

 

פרופ' סנג'איי סוברהמניאם הוא היסטוריון פורה המתמקד במפגשים ההיסטוריים בין אסייתים, אירופאים ותושבי האמריקות – ילידים וכובשים – בראשית התקופה המודרנית 1800-1400, כאשר הקשרים בין תושבי ארבע היבשות התהדקו. ייחודה של עבודתו של סוברהמניאם בהצגת תמונה מלאה ומאוזנת יותר מהתמונה העולה בעבודותיהם של היסטוריונים אירופוצנטריים.

 

עם זוכי הפרס בעבר נמנים הצ'לן יו יו מה, מאסטרו זובין מהטה, הסופר עמוס עוז, סגן נשיא ארה"ב לשעבר וחתן פרס נובל לשלום אל גור, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, הקולנוענים האחים איתן וג'ואל כהן, הנוירופסיכולוגית פרופ' ברנדה מילנר ופרופ' מארי קלר קינג, מהמובילות במחקר הגנטיקה הרפואית.

 

על פי מסורת הפרס, הזוכים תורמים 10% ממנו ל-20 מלגות המיועדות לחוקרים צעירים בשלבי הדוקטורט והבתר-דוקטורט בארץ ובעולם.

 

ההכרזה על הזוכים נערכה בתל אביב על ידי פרופ' יוסף קלפטר, יו"ר מועצת המנהלים של פרס דן דוד ונשיא אוניברסיטת תל אביב. הפרסים יוענקו בטקס חגיגי שייערך בהשתתפות הזוכים ואישים נוספים מהארץ ומהעולם, במאי 2019 באוניברסיטת תל אביב.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>