פרופ' אמריטוס גדעון דגן מהפקולטה להנדסה זכה בפרס ישראל

פרופ' אמריטוס גדעון דגן מהפקולטה להנדסה זכה בפרס ישראל בחקר מדעי כדור הארץ והאטמוספירה בשל הישגיו יוצאי הדופן בתחום ההידרולוגיה

25 דצמבר 2012

פרופ' אמריטוס גדעון דגן מבית הספר להנדסה מכנית בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב  זכה בפרס ישראל בחקר מדעי  כדור הארץ והאטמוספירה. בהמלצתה אמרה ועדת הפרס כי פרופ' דגן היה שותף לפריצת דרך בתחום ההידרולוגיה וכי הישגיו זכו להכרה בינלאומית רבה.

 

מוקדם יותר השנה, קיבל פרופ' דגן תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת נאפולי באיטליה בתחום חקר הסביבה והיערות.

 

פרופ' דגן הצטרף לפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1976. בשנת 1979 היה שותף לפריצת דרך מדעית בתחום ההידרולוגיה, ומאז נחשב לאחד המייסדים של תחום חדש: הידרולוגיה סטוכסטית. בגישה זו, השונה מהגישה המסורתית ששלטה עד אז, מתייחסים לתהליכי הזרימה והסעת מזהמים במי-תהום כנתונים לאי-ודאות. המודלים שפיתח שואפים לכמת את אי-הוודאות בעזרת מודלים מתמטיים ולבחון את השלכותיה על חיזוי תהליכים הידרולוגיים שונים.

 

הכרה בינלאומית ופרסים יוקרתיים

בנימוקי חברי ועדת הפרס צוין כי: "הגישה שפיתח פרופ' דגן עוררה עניין רב בעולם המדעי והובילה להתפתחות קהילה מדעית של מאות חוקרים העוסקים בתחום זה בעולם כולו. הישגיו זכו להכרה בינלאומית רבה ולשורה של פרסים יוקרתיים".

 

על הישגיו זכה פרופ' דגן בפרסים רבים ביניהם: המדליה ע"ש הורטון (Horton) מהאגודה האמריקאית לפיזיקה (AGU), פרס רוטשילד עבור עבודת מחקר מקורית ויוצאת דופן, פרס המים של שטוקהולם ועוד. בשנים האחרונות מכהן פרופ' דגן כמנהל האקדמי של תחרות פרס המים של שטוקהולם לנוער בישראל, ביוזמת מכון המים של שטוקהולם, שמטרתה לחזק את המודעות לנושא המים ולסייע בהכשרת אנשי המקצוע של העתיד. המכון מארגן מדי שנה תחרות בינלאומית של בני נוער מארצות שונות, שזכו בתחרות המים שהתקיימה בארצם. פרופ' דגן יזם את התחרות בארץ, ואוניברסיטת תל-אביב נותנת חסות למפעל זה. בתחרות השתתפו במהלך השנים מאות תלמידים מבתי ספר שונים מהמרכז ומהפריפריה כאחד.
 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>