אוניברסיטת תל אביב יוזמת מודל להפחתת טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס

תוכנית אסטרטגית חדשה תיישם הפחתת פליטת גזי חממה ועידוד השימוש באנרגיה מתחדשת בשטחי האוניברסיטה

04 נובמבר 2021
הגג הסולארי של הספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי
הגג הסולארי של הספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי

על רקע ועידת גלזגו, ובתום סדרת בדיקות מקיפה, אוניברסיטת תל אביב נערכת בימים אלו לבניית תוכנית אסטרטגית שמטרתה להפחית בצורה משמעותית את פליטת גזי החממה שנוצרים בעקבות פעילותיה, ולעודד התייעלות בשימוש במשאבים ובאנרגיה מתחדשת. האוניברסיטה מכירה בחשיבות לשימוש באנרגיה בת-קיימא, מיחזור מים וחומרים, הפחתת שימוש בנייר וביצוע רכש ירוק יותר לצד ביצוע פעולות נוספות, כדי להפחית את טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס ומתוך מטרה להגיע בעתיד לניטרליות פחמנית.

 

בדק בית והכנה לפעולה

המועצה הירוקה של האוניברסיטה, שבראשה עומד נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת, מינתה לפני כשנה צוות מומחים אקדמי ומנהלי, שהחל בבחינה מקיפה להערכת הבסיס של טביעת הרגל הפחמנית וטביעת הרגל המימית של האוניברסיטה, שנובעות ממגוון הפעילויות בתחומי הקמפוס ומחוצה לו. הבחינה כוללת בין היתר את ההיבטים הבאים:

  • צריכת חשמל ממקורות שונים בקמפוס
  • צריכת מים
  • תחבורה בקמפוס ודרכי ההגעה אליה
  • תשומות בנייה
  • גזם וגינון
  • ייצור פסולת וצריכת מזון
  • שימוש בכלי הגשה ובאריזות בבתי קפה ובמזנונים באוניברסיטה

 

צוות המומחים צפוי להשלים בקרוב את העבודה ולהגיש למועצה הירוקה ולהנהלת האוניברסיטה את ממצאי הדו"ח. בהתאם לממצאים, תגובש התוכנית האסטרטגית ליישום הפחתת פליטות גזי החממה בקמפוס.

 

"בשלב הראשון: הפחתה נכרת של טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס"

"בהיותנו מוסד אקדמי מוביל בתחום האקולוגיה ומדעי הסביבה, הן במחקר והן בהוראה, ובהתחשב במחויבותנו להידרש למשבר האקלים, אוניברסיטת תל אביב הקימה לפני כשנה 'יוזמה לניטרליות פחמנית' ראשונה מסוגה באוניברסיטאות בישראל", אומר נשיא האוניברסיטה פרופ' אריאל פורת וממשיך "בימים אלו אנו משלימים את בדיקות הסף, לקראת קבלת ממצאי הדו"ח ובניית תוכנית אסטרטגית, שתביא בשלב הראשון להפחתה נכרת של טביעת הרגל הפחמנית בקמפוס ובהמשך אף קרוב ככל הניתן לניטרליות פחמנית. כאוניברסיטה ציבורית מובילה, חובה עלינו להוביל את ההתמודדות מול משבר האקלים דרך הקמפוס ומעבר לו. אנחנו מקווים שמוסדות אחרים יצטרפו אלינו. הזמן אוזל ועלינו לפעול ללא דיחוי".

 

"אני גאה לקחת חלק בקבוצה המובילה מהלך היסטורי למען הפחתת הטביעה הפחמנית של אוניברסיטת תל אביב ולהפיכת המוסד לבר קיימא", מוסיף פרופ' מרסלו שטרנברג  מבית הספר למדעי הצמח ואבטחת מזון בפקולטה למדעי החיים וממובילי היוזמה לניטרליות פחמנית. "משבר האקלים הנוכחי לא מותיר מקום לחוסר פעולה. כמוסד מחקר והוראה, ביכולתנו להראות לממשלה ולחברה כולה את הדרך לקראת הפחתת תביעת הרגל הסביבתית שלנו ולהבטיח עתיד טוב יותר לדורות הבאים. זה אפשרי, ונעשה זאת".

 

עופר לוגסי סמנכ"ל הנדסה ותחזוקה באוניברסיטת תל אביב הדגיש כי ההליך של מיפוי טביעות הרגל הפחמנית והמימית נעשה על ידי חברה חיצונית שמתמחה בנושא ואשר פעלה להקיף את כלל הפעילות בקמפוס.

 

ליאור חזן יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב הוסיפה כי "משבר האקלים מתפשט ומחריף באופן מדאיג. כבר לא מדובר בדבר שקורה אי שם, רחוק מאיתנו, זה כאן ועכשיו. לנו, קהילת הצעירים, יש את הכוח לשנות ולפעול למען עתיד טוב יותר אל מול המשבר המסוכן ביותר של המאה ה-21, והאקדמיה היא מקום מצוין להתחיל בו. אגודת הסטודנטים והסטודנטיות לוקחת חלק פעיל בתוכנית שמובילה האוניברסיטה במטרה להגיע לנייטרליות פחמנית, ופועלת וממשיכה לפעול על מנת לצמצם את הנזק הסביבתי בהקדם".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>