"במלחמות יש מנצחים ומפסידים. בשלום הכול מנצחים"

26 שנים לרצח יצחק רבין

18 אוקטובר 2021

מאות סטודנטיות, סטודנטים, נשות ואנשי סגל התייחדו השנה עם זכרו של יצחק רבין ז"ל, בעצרת לציון 26 שנים להירצחו. מעל הבמה נשאו דברים פרופ' איל זיסר, סגן הרקטור של אוניברסיטת תל אביב, פרופ' שמחה גולדין, היסטוריון, ראש ועדת המקצוע להוראת ההיסטוריה ואביו של הדר גולדין, קצין בפלס"ר גבעתי, אשר נשבה על ידי החמאס במבצע צוק איתן, וליאור חזן, יו"ר אגודת הסטודנטים והסטודנטיות.

 

"אלימות איננה גזירה. היא בחירה"

בדבריו קרא פרופ' זיסר לכל קהילת האוניברסיטה להירתם למשימת שינוי השיח המתקיים בארץ ולעקירת התרבות האלימה המתפשטת. "רבין רצה להטמיע דרך. הייתה זו דרך אחרת מזו שעליה פסע עד אז. הוא חווה את מה שחוו רבים מהעוסקים בביטחון המדינה. הם שחוו מלחמות, נלחמו בעוז והקריבו קרבנות יקרים, הבינו את חוסר התוחלת שבמלחמות ואת השפעתן ההרסנית על כל חלקה טובה ברקמה החברתית, המדינית והאנושית. בדבריו, עליהם חזר ברבים מנאומיו, ציין רבין 'במלחמות יש מנצחים ומפסידים. בשלום הכל מנצחים'".

 

"רצח רבין היה אירוע כואב טראומטי לחברה הישראלית. הכאב האישי של רבים מאתנו, תחושת האובדן אינם קהים גם אחרי 26 שנים. אבל הכאב צורב שבעתיים כשמתברר לנו שמן המכה הנוראית שספגה החברה הישראלית במעשה הרצח לא הצלחנו להפיק את התועלת שבלקח. לא חנקנו את אש הקנאות והשנאה, אפשרנו לחוסר סובלנות ולברוטליות להיכנס אל תוך הסדק שנפער ולהרחיבו. וכך, על הגעגוע ליצחק רבין מאפילה הדאגה לחברה שהניח אחריו בהירצחו".

 

"26 שנים חלפו וכאן בארץ שבה האלימות ומרימה את ראשה המכוער, כלפי ישראלים וזרים כאחד. אלימות הקוראת תגר על הערכים החברתיים ועל הנורמות המוסריות. אלימות המאיימת לקעקע את יסודות המדינה. אלימות איננה גזירה. היא בחירה. אל לנו להסכין איתה, כי בנפשנו היא. חשוב שיישמעו ברוב קשב גם דעות מיעוט, שיילקחו בחשבון המצוקות, החששות והעכבות של יחיד ושל רבים. אבל הסגנון הופך להיות חלק מהתוכן. גם הוא מהות. והברוטליות משקפת תרבות חברתית ששיאה ברצח ראש ממשלה, וסימניה ניכרים באלימות בכל סוגיה בחיי היומיום שלנו".

 

"עלינו מוטלת, קהילת האוניברסיטה ובוגריה, האחריות לשנות באופן נחרץ את השיח היומיומי, החברתי והציבורי. ליצור שיח אחר, שיעצור את ההידרדרות המהירה במדרון החלקלק. שיח שיחזיר למקומם את הגבולות המוסריים. את המחלוקת בינינו יש לנהל מתוך הנחת יסוד שהשונה בדעותיו איננו בוגד. 26 שנים לאחר הרצח נכון לחזור באומץ ולהדגיש שאין מקום לסובלנות ולהבנה כלפי גילויים של גזענות, של אלימות, של קנאות עיוורת. יש לנקוט יד קשה ובלתי מתפשרת כלפי השוליים, גם אם התרחבו בשנים האחרונות, כדי שלא תירצח הדמוקרטיה, כדי שלא יביאו אותנו לריב אחים, כדי שלא נתפורר".

 

פרופ' איל זיסר  (צילום: לירון בונאנו שטרן)

 

"הערבות ההדדית שלנו היא כיפת הברזל האמיתית"

פרופ' גולדין סיפר על דרכו האמיצה של רבין, שלא חשש לצעוד עם השינוי ואף להוביל אותו, הביע את אכזבתו מהדרך שנשכחה והלכה לאיבוד, וביקש מדור הסטודנטיות והסטודנטים לקחת אחריות ולהקים מנהיגות חדשה, טובה ואמיצה, בשם בנו שעדיין לא שב.

 

"לפני דור נרצח מנהיג פוליטי על ידי אחיו. עבר דור ולא למדנו דבר. אני מצפה מכם שתיכנסו לחלל שנוצר, ותצילו את המדינה הנפלאה הזו מפני עצמה. לפני 27 שנה, כשהתקיים ניסיון החילוץ של נחשון וקסמן, בו נהרגו הוא וסגן ניר פורז ז"ל שפיקד על המבצע, הדבר הראשון שעשה ראש הממשלה יצחק רבין באותו ערב היה להתייצב בפני האומה ולקחת אחריות. הוא אמר 'אני אחראי'. הוא לא אמר 'אני אחראי אבל אני לא אשם'. הוא לא אמר 'נבדוק את זה' או 'נקים ועדת חקירה'. הוא אמר אני אחראי. יותר חשוב, כמה ימים אחר כך הוא הגיע ללוחמי היחידה והסביר להם את מניעיו להחלטה לפעולה".

 

"בשמו של בני הזרוק אצל האויב בחוסר כבוד, אני מצפה מכם היום שתתנהגו כמו רבין. במקום לחפש אשמים תיקחו אחריות, תבינו כי הערבות ההדדית שלנו היא כיפת הברזל האמיתית והשבת הלוחמים משדה הקרב היא כיפת הברזל של הערבות ההדדית".

 

"כל מי שהתגייס לצה"ל יודע שהצבא שלנו לא משאיר חיילים בשדה הקרב. לא חללים, לא פצועים ולא חיים. זה ברור, כי מי שמפקיר חללים ינטוש את הפצועים ויזניח את החיים. זה המוטו של רבין ושל הדור שלו, שלחמו ונפצעו ונהרגו במלחמת העצמאות, ועיצבו את צה"ל ואת ערכיו. אנשים שהחלו להילחם בגיל 17 וניסו שוב ושוב להביא את השלום".

 

"לפני 26 שנה רצחו לנו את רבין, ראש הממשלה. אח רצח אותו. בשר מבשרנו. אין צורך להרחיב במילות הגנאי לרצח הזה. הרצח הזה הרעיל אותנו, ואנחנו לא השכלנו להתגבר עליו. אתם יכולים להתגבר עליו וחייבים לעשות את זה. הדור שלי האשים מגזר שלם ברצח פוליטי וברצח השלום. החל סכסוך זהויות, שתוחזק ונוצל פוליטית ומנע הפקת לקחים, ויצר בלב האומה כולה את הפער שבין דתיים וחילוניים, שהמשפחה שלי נאבקת במשך כל השנים לתקן. עבר דור, אתם אחרי השנאה הזו, אחרי המשברים שבאו מהאכזבה. הדר צמח מכל זה וכל חייו ביקש לבטל את ההבדלים וללכת יחד. אתם תייצרו מנהיגות פוליטית העוסקת בעתיד ולא בשנאת זהויות. אתם תייצרו מנהיגות צבאית שלא מפקירה את חייליה ומקיימת את הבטחותיה. אתם המנהיגים של הדור הבא, זכרו את הלקח".

 

פרופ' שמחה גולדין (צילום: לירון בונאנו שטרן)

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>