להסיר את החסמים בדרך לשיוויון

לראשונה בישראל: אוניברסיטת תל אביב פותחת מסלול קבלה מוסדר ומותאם לסטודנטים עם מוגבלויות

19 יוני 2022
לירון שזיפי שמשתתף בתוכנית ואביו, בטקס קבלת תואר ראשון
לירון שזיפי שמשתתף בתוכנית ואביו, בטקס קבלת תואר ראשון

אוניברסיטת תל אביב משיקה את תוכנית "צוותא" שתאפשר מסלול קבלה מוסדר ומותאם לסטודנטיות ולסטודנטים עם  מוגבלויות. במסגרת התוכנית, האוניברסיטה תאפשר לסטודנטים עם מוגבלויות להשתלב ב"שנת מעבר" - שנה טרום אקדמית, שבסיומה הם יוכלו להירשם כסטודנטים מן המניין. מדובר בתוכנית שפעלה במשך שבע שנים כפיילוט בחוג לריפוי ועיסוק, ביוזמת פרופ' נאוה רצון, ראשת בית הספר למקצועות הבריאות ע"ש שטייר, ובסיוע המתנדבות דנה כספי-צחור ונגה זיו, ולאור הצלחתו היא תורחב כעת לכלל הקמפוס.

 

היעד: 12 סטודנטים חדשים בשנה

באוניברסיטה מציינים כי על אף שבשנת 2016 אושרו תקנות המסדירות את הנגשת הלימודים האקדמיים לסטודנטים עם מוגבלויות, הרי שבפועל תהליכי האבחון והמיון למוסדות המחקר, בהם המבחן הפסיכומטרי, כמעט ואינם מונגשים. התוצאה היא שצעירים עם מוגבלות בינונית וחמורה מתקשים לעמוד בדרישות הקבלה ולעבור את התהליך על אף שהם בעלי פוטנציאל לעמוד בהצלחה בדרישות הלימודיות.

 

פרופ' נטע זיו, נציבת שיווין ומגוון באוניברסיטת תל אביב,  מסבירה כי היעד הוא לקלוט מדי שנה 12 סטודנטים חדשים. לדבריה, במהלך שנת המעבר יוכלו הסטודנטים ללמוד קורסים בודדים כסטודנטים במעמד מיוחד בחוגי לימוד על פי בחירתם, בהם משפטים, עבודה סוציאלית, חינוך, היסטוריה, ארכיאולוגיה, קולנוע, כלכלה, ביולוגיה, מגדר ועוד. בנוסף, יקבלו הסטודנטים מעטפת תומכת וליווי באמצעות החוג לריפוי בעיסוק, שכוללת פגישות שבועיות (אישיות, קבוצתיות וקשר עם גורמי טיפול בקהילה). הייעוץ והתמיכה יינתנו על ידי גורם מקצועי שיועסק לשם כך.

 

"התוכנית מאפשרת מתן הזדמנות שווה למועמדות ולמועמדים עם מוגבלות מורכבת להשתלב ולהצליח באקדמיה", אומרת פרופ' נאוה רצון. "יש לנו צוות מיומן שמסוגל להבין מהם הצרכים הספציפיים של כל תלמיד או תלמידה, ולמצוא את הפתרונות שיעזרו לכל אחד ואחת מהם למקסם את הפוטנציאל שלהם ולהתמודד עם הקשיים במסלול אקדמי. לשמחתי, תוצאות הפיילוט מוכיחות שברגע שנותנים לסטודנטים את ארגז הכלים המותאם לצרכים שלהם, אזי הקבלה שלהם לאוניברסיטה נעשית בצורה מיטבית".

 

לירון שזיפי, סטודנט הסובל משיתוק מוחין (CP), התקבל לתוכנית בגיל 23, לאחר שסיים 12 שנות לימוד עם בגרות מלאה. בזכות פרוייקט "צוותא" הוא סיים בהצלחה את השנה הראשונה התקבל כסטודנט מן המניין. מאז הספיק לירון להשלים תואר ראשון בבית הספר לחינוך ובתוכנית הרב תחומית למדעי הרוח. בימים אלה הוא שוקל להירשם ללימודי תואר שני במגמת ייעוץ, במטרה לעבוד בעתיד כיועץ לבני נוער עם מוגבלויות ולטעת בהם תקווה שאין דבר העומד בפני הרצון.

 

"התוכנית בנויה ברוח החזון של אוניברסיטת תל-אביב, שמאמינה כי מעמדה כאוניברסיטה ציבורית כרוך במחויבות עמוקה לחברה הישראלית בה היא פועלת. בשם מחויבות היא זו פועלת למען מגזרים שונים בחברה ומשמשת חלוצה בפיתוח ומימוש תוכניות העדפה מתקנת ותוכניות קהילתיות רחבות היקף, כתרומה לכלל הקהילה", מסכמת פרופ' נטע זיו.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>